Pekerja di Syarikat Besar Berani Menjadi Pengasas, Sebahagian besar berasal dari Facebook


 Setelah bekerja di syarikat yang berjaya, banyak pekerja mendapat inspirasi untuk membina syarikat permulaan mereka sendiri. Alumni terbanyak adalah dari Facebook, Garena, Gojek, Google dan Grab.

Ini disampaikan oleh Nicko Widjaja CEO BRI Ventures pada 'Virtual Press Conference Launching Grab Ventures Velocity Batch 4 X Sembrani Wira Project', Rabu (9/6/2021). Menurutnya, fakta ini mendorong Sembrani Wira untuk bekerjasama dengan Grab Ventures Velocity Batch 4.


"Salah satu sebab kami, akan ada ledakan permulaan bermula dari krisis pandemi 2020 kemarin. Kami memperhatikan coraknya, krisis selalu membawa syarikat yang lebih tangguh," kata Nicko.



"Pada tahun 2010, kitaran pertama tahun 2011, ketika e-commerce berkembang dan ada vendor dari luar yang memasuki pasaran untuk membiayai permulaan kami. Sekarang, kami melihat banyak pengasas dari unicorn termasuk Grab juga menjadi pengasas baru, ini adalah pertanda baik untuk memulakan ekosistem yang baik dalam 10 tahun akan datang, "sambungnya.


Dia juga memetik data dari Asia Partners dan LinkedIn yang memberikan data mengenai 'generasi kedua pengasas'. Di sini, bilangan pengasas yang berasal dari bekas pekerja tingkat c atau bekas VP Unicorns dan syarikat besar dijelaskan.


"Menurut Asia Partners dan LinkedIn, terdapat banyak syarikat besar termasuk Grab yang menghasilkan pengasas," kata Nicko.


Dari data tersebut, alumni Facebook yang mencapai 6,548 berjaya melahirkan pengasas syarikat yang mencecah 261. Mengikuti Garena dengan 4,862 alumni dan 114 syarikat permulaan dihasilkan. Alumni Gojek 3,625 mencipta 246 startup baru, 3,281 alumni Google dengan 61 startup baru, dan 3,227 alumni Grab mendapat 135 startup baru.

Pekerja di Syarikat Besar Berani Menjadi Pengasas, Sebahagian besar berasal dari Facebook Pekerja di Syarikat Besar Berani Menjadi Pengasas, Sebahagian besar berasal dari  Facebook Reviewed by thecekodok on 2:31:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.