Pengguna iPhone Mengeluh Bateri Cepat habis Selepas Kemas kini iOS 14.6


 Apple telah melancarkan iOS 14.6 yang membawa banyak ciri baru. Tetapi seminggu selepas pelancarannya, banyak pengguna iPhone mengadu bahawa sistem operasi ini menjadikan bateri telefon mereka lebih boros.

Aduan ini dikemukakan melalui media sosial dan forum dalam talian seperti Komuniti Sokongan Apple dan forum MacRumors. Salah satunya ialah pengguna iPhone 11 Pro dan Apple Smart Cover yang mengadu bahawa perantinya kehabisan bateri setelah memasang iOS 14.6.


"Pada masa ini, setelah kemas kini semalam, bateri telefon saya dikurangkan menjadi 2% dan penutup saya dikurangkan menjadi 15%," kata pengguna di forum Apple, seperti dikutip dari MacRumors, Rabu (2/6/2021).



"Biasanya telefon bimbit saya kekal pada 100% dan penutupnya dikurangkan menjadi 20% setelah menggunakan 15 jam sehari tanpa mengecas semula. Tahap kesihatan bateri selalu 100% selama lebih dari satu tahun. Mungkin kesannya menyusun semula kesihatan bateri," bersambung.







Apple melepaskan ciri kalibrasi semula kesihatan bateri sebagai sebahagian daripada kemas kini iOS 14.5 untuk iPhone 11, iPhone 11 Pro, dan iPhone 11 Pro Max. Ciri ini membolehkan sistem mengkalibrasi semula kesihatan bateri untuk mengatasi pengiraan yang mungkin tidak tepat.


Harus diingat bahawa hayat bateri bergantung pada banyak faktor, termasuk tahap kesihatannya. Bateri yang kualitinya menurun pasti akan menjadi lebih boros. tetapi dari laporan yang muncul di banyak forum dalam talian, masalah penggunaan bateri ini dialami oleh semua iPhone, tanpa mengira tahap kesihatan bateri.


Seperti pengguna iPhone 12 Pro yang bukan sahaja melaporkan bateri telefon yang lebih boros tetapi juga mengalami kepanasan ketika melakukan aktiviti mudah seperti melayari di Safari. Seorang pengguna mini iPhone 12 juga mengadu perkara yang sama.


"Saya mengemas kini 12 mini dari 14.2 hingga 14.6 beberapa hari yang lalu, dan dua hari terakhir saya bangun dan memeriksa telefon saya selama beberapa minit melihat mesej dan memeriksa Macrumors, dan bateri segera jatuh dengan bahagian belakang telefon panas kerana pengguna melaporkan yang lain, "kata pengguna mini iPhone 12.


Keluhan bateri boros seperti ini biasa berlaku setelah kemas kini iOS terkini. Bateri iPhone biasanya habis lebih banyak selepas kemas kini kerana sistem harus mengindeks semula Spotlight dan melakukan beberapa tugas lain.


Tetapi iOS 14.6 dilancarkan seminggu yang lalu dan pengguna masih mengeluh mengenai kehabisan bateri dan terlalu panas. Sekiranya masalah ini memang berkaitan dengan perisian, Apple boleh memperbaikinya melalui kemas kini ke iOS 14.6 atau menambalnya ke iOS 14.7.

Pengguna iPhone Mengeluh Bateri Cepat habis Selepas Kemas kini iOS 14.6 Pengguna iPhone Mengeluh Bateri Cepat habis Selepas Kemas kini iOS 14.6 Reviewed by thecekodok on 1:32:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.