Persidangan Bitcoin Menjadi Penyebab Baru Penyebaran COVID-19 di AS

 


Puluhan ribu peminat cryptocurrency dari seluruh dunia menghadiri persidangan Bitcoin terbesar di Miami, Florida hujung minggu lalu. Setelah acara ini berakhir, banyak pengunjung melaporkan positif COVID-19 dan acara ini berpotensi menjadi penyebar super.

Larry Cermak, Pengarah Penyelidikan di media cryptocurrency The Block, menulis tweet bahawa orang yang ditemuinya di persidangan itu mengaku telah positif COVID-19, walaupun dia sendiri tidak dijangkiti.


Beberapa pengunjung lain juga mengumumkan bahawa mereka dijangkiti virus Corona melalui Twitter. Beberapa tweet sejak itu dihapus, tetapi akaun Twitter Cryptowhale berjaya menangkap tangkapan layarnya dan membagikannya di Twitter.





Acara tiga hari itu adalah persidangan besar pertama yang diadakan di Amerika Syarikat sejak wabak itu bermula. Acara ini dihadiri oleh 12,000 orang dari banyak negara, termasuk Venezuela, Turki, Nigeria, Cuba, dan Lebanon.


Tidak menghairankan bahawa acara ini menjadi kumpulan penyebaran baru di Florida memandangkan acara ini tidak memerlukan pengunjung memakai topeng. Pengunjung juga tidak diminta menunjukkan bukti vaksinasi.


Walaupun beberapa acara diadakan di luar rumah, ribuan pengunjung masih mengemas auditorium, pesta peribadi, dan acara rangkaian lain tanpa memakai topeng.


Florida juga merupakan salah satu daripada lima negeri di AS yang tidak memerlukan penggunaan topeng dan merupakan antara negeri pertama yang melonggarkan sekatan kerana COVID-19.


Penganjur persidangan Bitcoin 2021, BTC Media, mengatakan semua pengunjung diberi cadangan protokol kesihatan dari Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) dan negeri Florida.


"Vaksin telah tersedia secara percuma selama beberapa bulan di AS, jadi siapa pun yang ingin divaksinasi dapat melakukannya sebelum acara berlangsung," kata BTC Media, seperti dikutip oleh Gizmodo, Jumat (11/6/2021).


"Kami memberikan rekomendasi kepada semua pengunjung dari CDC dan negara bagian Florida dan memberitahu penonton kami bahawa mereka yang berisiko tinggi atau yang belum divaksin harus mempertimbangkan untuk menunggu hingga tahun depan."


Masih belum diketahui berapa ramai pengunjung 2021 Bitcoin yang akan dijangkiti COVID-19 setelah menyertai acara ini. Kerana belum diketahui apakah acara ini akan dilabel sebagai penyebar super.


Pada masa ini, negeri Florida hanya melaporkan kes dan kematian akibat COVID-19 setiap minggu dan bukan setiap hari, dan jumlah kes dalam seminggu terakhir belum diumumkan.

Persidangan Bitcoin Menjadi Penyebab Baru Penyebaran COVID-19 di AS Persidangan Bitcoin Menjadi Penyebab Baru Penyebaran COVID-19 di AS Reviewed by thecekodok on 6:32:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.