Putaran Bumi Lebih Cepat, Adakah Berbahaya?


 Bumi berputar sekali dalam 24 jam. Tetapi masanya tidak selalu sama. Pada kebiasaannya, putaran Bumi menjadi perlahan sehingga jangka masa sehari meningkat sekitar 1.8 milisaat setiap abad secara purata. Ini bermakna kira-kira 600 juta tahun yang lalu, satu hari di Bumi hanya 21 jam.

Seperti yang dikutip dari BBC, panjang sehari di planet ini dapat berubah-ubah disebabkan oleh beberapa faktor seperti aktiviti seismik, cuaca, medan magnet Bumi, pengaruh Matahari dan Bulan terhadap penyebaran jisim di planet ini.


Sekarang pada tahun 2020, para saintis mendapati bahawa pada masa ini planet Bumi tidak melambat, tetapi sebenarnya mempercepat. Bahkan disebutkan jika putaran Bumi lebih cepat daripada rekod mana-mana pada 50 tahun kebelakangan ini.

g menyebabkan putaran Bumi lebih cepat. Terdapat teori yang dikemukakan bahawa fenomena tersebut disebabkan oleh glasier yang banyak mencair pada abad ke-20 atau berkaitan dengan pengumpulan kuantiti air.







Walau bagaimanapun, para pakar meramalkan peningkatan kelajuan putaran Bumi ini hanya akan berlangsung sebentar, tidak berterusan. Jadi, putaran Bumi hampir pasti akan perlahan lagi pada masa akan datang.


Sebaliknya, adakah bahaya yang berkaitan dengan peningkatan kelajuan putaran, terutama kesan pada manusia? Jangan risau, saintis bersetuju bahawa tidak ada bahaya dalam kehidupan seharian. Namun, ada kemungkinan kesan negatif.


"Mungkin ada implikasi serius bagi teknologi seperti satelit GPS, telefon pintar, komputer dan rangkaian komunikasi, yang semuanya bergantung pada sistem waktu yang sangat tepat. Tetapi masalah ini biasanya dapat diselesaikan, mungkin dalam beberapa saat," kata BBC mengenai perlambatan Putaran bumi.

Putaran Bumi Lebih Cepat, Adakah Berbahaya? Putaran Bumi Lebih Cepat, Adakah Berbahaya? Reviewed by thecekodok on 12:59:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.