Saintis: Had Umur Manusia Maksimum 150 Tahun

 H


ad jangka hayat manusia adalah rahsia Tuhan. Tetapi saintis berusaha untuk menjawab soalan ini melalui penyelidikan terbaru mereka.

Sejauh ini, orang tertua yang pernah hidup disahkan secara saintifik adalah Jeanne Calment, seorang wanita yang dilahirkan di Perancis pada tahun 1875 dan hidup hingga usia 122 tahun, 164 hari. Adakah mungkin manusia hidup lebih lama?


Ternyata jawapannya adalah ya. Tetapi pada masa yang sama, mungkin ada batasan yang pasti untuk berapa lama manusia dapat hidup. Menurut kajian yang diterbitkan dalam jurnal Nature, penyelidik Timothy V Pyrkov, Konstantin Avchaciov, Andrei E Tarkhov, Leonid I Menshikov, Andrei V Gudkov, dan Peter O Fedichev mendakwa bahawa jangka hayat manusia boleh menjadi 150 tahun.



Ini kerana menurut para penyelidik, pada usia tersebut, tubuh manusia akan kehilangan kemampuan untuk pulih dari penyakit dan kecederaan. Walaupun secara umum diterima bahawa orang tua mungkin tidak sekuat orang muda dalam pemulihan dari kecederaan atau penyakit, tidak pernah ada batasan yang pasti untuk berapa lama manusia secara teori dapat hidup.


Tetapi para penyelidik juga percaya bahawa mesti ada terapi yang dapat membantu memanjangkan daya tahan tubuh. Sekurang-kurangnya manusia dapat hidup lebih lama dengan gaya hidup yang lebih sihat.


"Rata-rata, kami menghabiskan lebih sedikit waktu untuk mendekati keadaan fisiologi yang optimum," kata salah seorang penyelidik, Timothy V Pyrkov seperti dikutip dari Live Science, Rabu (2/6/2021).


Dalam kajian ini, para penyelidik menggunakan aplikasi iPhone dan data perubatan dari sukarelawan di UK dan AS. Kecerdasan buatan kemudian memproses maklumat mengenai kesihatan dan penyakit.


Menurut saintis, usia manusia ditentukan oleh dua faktor. Pertama, usia biologi merangkumi tekanan, gaya hidup, dan penyakit kronik. Kemudian yang kedua adalah ketahanan, atau betapa sukarnya orang itu dapat kembali normal setelah mengalami tekanan.


Dengan menggunakan data tersebut, para saintis mengira bahawa pada usia 120-150 tahun, tubuh menunjukkan kehilangan daya tahan sepenuhnya, yang mengakibatkan pengurangan kemampuan untuk pulih.b

Saintis: Had Umur Manusia Maksimum 150 Tahun Saintis: Had Umur Manusia Maksimum 150 Tahun Reviewed by thecekodok on 12:39:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.