Saintis India Mengesyaki China Menyiapkan Vaksin Sebelum Wabak

 


Asal virus Corona masih misteri, bahkan baru-baru ini teori virus ini yang berasal dari makmal Wuhan telah menghangatkan. Sebenarnya, seorang pakar virus terkemuka di India menyatakan kecurigaannya bahawa China telah mengembangkan vaksin Corona sebelum wabah itu.

Pakar tersebut ialah Dr T Jacob John, bekas profesor dan ketua Virologi Klinikal, Christian Medical College. Dia menyebut kemungkinan China telah membuat vaksin untuk mempersiapkan wabah atau kebocoran virus dari makmal.


Itu menjadikan China dapat mengurangkan jumlah penderita dan kematian sejak awal. Katanya, China sebagai negara dengan populasi terbesar hanya berada di kedudukan ke-98 dari segi penderitaan Corona yang paling banyak.


"Ada beberapa misteri mengenai episod di China. Pandemik COVID-19 di China adalah unik di dunia. Ini bererti mereka menyembunyikan sesuatu atau mereka berbeza atau China telah mempersiapkannya terlebih dahulu. Semuanya tidak seperti yang terlihat," katanya .


Dia menyebutkan bahawa saintis China telah memohon hak paten untuk vaksin koronavirus pada bulan Februari, dua bulan setelah wabah itu. "Ini adalah pekerjaan awal untuk vaksin hanya dalam dua bulan. Mereka seharusnya bermula sekurang-kurangnya setahun lebih awal," tambahnya.


Saintis yang dimaksud adalah Yusen Zhou, seorang saintis yang bekerja untuk Tentera Pembebasan Rakyat (PLA), yang sedang mengusahakan pemfailan paten, 5 minggu setelah kes pertama disahkan di Wuhan.


Kemudian, Zhou dilaporkan meninggal dunia pada Mei 2020 dengan keadaan misteri. Hanya satu akhbar di China melaporkannya.


Menurut The Australian, Zhou, yang mendapat bantuan dari Institut Kesihatan Nasional untuk aktiviti tersebut, cukup dekat dengan Institut Virologi Wuhan (WIV), termasuk Shi Zhengli, seorang saintis yang terkenal sebagai penyelidik kelawar.


"Pemuda itu mati. China nampaknya menyembunyikan sesuatu. Ada bukti dalam biologi molekul yang membawa kepada kemungkinan ini adalah virus yang dimanipulasi oleh makmal." Namun, tidak ada bukti dari semua tuduhan ini bahawa virus Corona berasal atau diciptakan di makmal.

Saintis India Mengesyaki China Menyiapkan Vaksin Sebelum Wabak Saintis India Mengesyaki China Menyiapkan Vaksin Sebelum Wabak Reviewed by thecekodok on 3:05:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.