Sama dengan Atlantis yang Hilang, Desa Ini Muncul Lagi Setelah 70 Tahun


 Seperti Atlantis dalam kehidupan nyata, sebuah perkampungan Itali yang hilang lama muncul dari bawah air setelah lebih dari 70 tahun.

Curon, nama kampung, muncul kembali di dasar Danau Resia, sebuah tasik buatan yang membentang 4 kilometer persegi dan terletak di South Tyrol, bersempadan dengan Austria dan Switzerland.


Dikutip dari IB Times, Rabu (9/6/2021) Desa Curon dibanjiri pada tahun 1950 untuk membuat loji tenaga hidroelektrik, dan menggabungkan dua tasik berdekatan.



Apabila Danau Resia dikeringkan buat sementara waktu untuk pemeliharaan, masyarakat dapat mengesan dan mengambil gambar tinggalan kampung yang pernah menjadi rumah hampir seribu penduduk.







"Sungguh aneh bagi saya untuk berjalan di antara runtuhan rumah, saya berasa ingin tahu dan sedih," kata penduduk tempatan Luisa Azzolini mengenai pengalamannya melihat kampung yang hilang itu.


Tumpukan batu bata dan runtuhan tersebar di seluruh kawasan. Ada satu perkara yang menarik perhatian sesiapa sahaja yang mengunjungi laman web ini: menara gereja abad ke-14. Bangunan ini kekal kelihatan di atas air selama bertahun-tahun. Adapun tangga, dinding dan ruang bawah tanah telah dijumpai di dasar tasik.


Walaupun kampung itu dilihat lagi dan menimbulkan rasa ingin tahu penduduk tempatan, hanya sebilangan kecil yang dibenarkan melihatnya kerana sekatan ketat berkaitan dengan wabak virus Corona yang dikenakan di daerah itu.


Tetapi foto-foto 'Atlantis yang hilang' beredar di media sosial, menunjukkan dinding, ruang bawah tanah dan tangga masih utuh walaupun terendam di dalam air selama lebih dari tujuh dekad.





Oleh kerana Tasik Resia kini sedang menjalani penyelenggaraan, penduduk yang ingin melihat laman web ini dapat berkeliaran dengan bebas sebelum tasik dipenuhi dengan air lagi. Apabila banjir lagi, kampung kecil Curon akan kembali ke dunia bawah lautnya.


Ramai penduduk Curon menentang pembinaan empangan tersebut. Hasil rancangan pemerintah untuk menggabungkan kedua-dua tasik tersebut, penduduk terpaksa meninggalkan kediaman mereka. Lebih dari 160 rumah terendam, dan penduduk Curon mengungsi, dengan beberapa menetap di kawasan berdekatan.


Hari ini, Lake Resia adalah laman web terkenal yang sering dikunjungi oleh para pejalan kaki dan pelancong. Semasa musim sejuk, seseorang dapat berjalan di seberang tasik beku yang mengelilingi menara loceng untuk sampai ke puncak menara. Kisah kampung tenggelam ini juga memberi inspirasi kepada Netflix untuk membuat persembahan yang dinamakan 'Curon'.

Sama dengan Atlantis yang Hilang, Desa Ini Muncul Lagi Setelah 70 Tahun Sama dengan Atlantis yang Hilang, Desa Ini Muncul Lagi Setelah 70 Tahun Reviewed by thecekodok on 7:39:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.