Sebab sebenar Instagram menyembunyikan jumlah suka

 


Minggu lalu, Instagram secara rasmi mengeluarkan satu ciri yang membolehkan pengguna menyembunyikan jumlah suka pada siaran. Ada banyak spekulasi mengapa Instagram membuat pilihan ini.

"Kami mahu pengguna lebih fokus pada kualiti kandungan yang mereka buat daripada memikirkan berapa banyak suka yang mereka dapat," kata Philip Chua, Ketua Dasar Awam untuk Instagram Asia Pasifik, menanggapi spekulasi ini, dalam wawancara maya, Isnin (31/5).

Menurutnya, pilihan untuk menyembunyikan jumlah suka juga mewujudkan pengalaman Instagram yang lebih positif. Pengguna diberi kebebasan sepenuhnya untuk memilih bagaimana mereka mahu pengalaman mereka menggunakan Instagram.



"Pengalaman yang dihasilkan akan lebih positif kerana mereka mempunyai pilihan sama ada untuk menyembunyikan suka atau menunjukkannya. Secara tidak langsung ini juga memberikan pilihan bagaimana memaksimumkan masa mereka di Instagram," jelas Philip.


Sebaliknya, Instagram juga ingin menjadikan platformnya lebih mesra untuk kesihatan mental. Keputusan ini dirancang untuk meminimumkan persaingan untuk berapa banyak suka yang diterima oleh siaran. Sebelum ini, Ketua Pegawai Eksekutif Instagram Adam Moseri juga mendedahkan perkara yang sama.


"Ideanya ialah cuba mengurangkan 'tekanan' di Instagram, menjadikannya kurang kompetitif, dan memberi orang lebih banyak ruang untuk fokus untuk berhubung dengan orang yang mereka sukai dan perkara-perkara yang memberi inspirasi kepada mereka," katanya baru-baru ini.


Mengenai masalah kesihatan mental, Instagram sendiri telah membuat beberapa kempen yang berkaitan dengan perkara ini, salah satunya adalah #RealTalk. Menurut Philip, kempen ini pada dasarnya berusaha untuk mencipta pengalaman positif dalam komuniti Instagram.


"Ini juga di belakang pilihan (menyembunyikan suka). Ciri ini adalah pilihan bagi orang untuk memutuskan untuk menunjukkan suka, ada yang menyembunyikannya dan memilih untuk fokus pada kandungan yang mereka buat," dia menyimpulkan.

Sebab sebenar Instagram menyembunyikan jumlah suka Sebab sebenar Instagram menyembunyikan jumlah suka Reviewed by thecekodok on 6:07:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.