SpaceX Akan Melancarkan Roket Dari Laut Mulai Tahun Depan


 SpaceX kini sedang membina pelabuhan terapung yang akan berfungsi sebagai landasan pelancaran roket Starship. Pelabuhan terapung dijangka mula beroperasi pada tahun 2022.

Kemajuan pelabuhan terapung disampaikan secara langsung oleh CEO SpaceX Elon Musk melalui Twitter. "Pelabuhan terapung Deimos sedang dalam pembinaan untuk dilancarkan tahun depan," kata Musk dalam tweetnya, seperti dikutip oleh TechCrunch, Rabu (2/6/2021).


Untuk membina pelabuhan terapung ini, SpaceX membeli dua kilang minyak terpakai pada awal 2021. Kedua pelabuhan tersebut diberi nama Phobos dan Deimos, setelah bulan Mars.



Pelabuhan ini akan menjadi pusat pelancaran dan pendaratan untuk roket Starship yang digabungkan dengan penggalak Super Heavy. Nama yang digunakan sesuai dengan tujuannya kerana landasan ini akan menjadi lokasi pelancaran roket Starship ke Mars.








Setakat ini, SpaceX telah melakukan penerbangan ujian roket Starship di kemudahannya di Boca Chica, Texas. Kemudian, apabila pelabuhan terapung Phobos dan Deimos siap, roket Starship akan terbang terus dari Boca Chica ke landasan.


Awal tahun ini, Musk mengatakan SpaceX akan mula melancarkan roket dari laut lepas pada akhir 2021. Tetapi garis masa baru ini menunjukkan bahawa anggaran harus ditolak ke belakang.


Selain melancarkan misi ke Marikh dan Bulan, Musk dan SpaceX juga merancang untuk membina pelabuhan terapung seperti Phobos dan Deimos berhampiran bandar-bandar besar di seluruh dunia.


Dengan rangkaian pelabuhan ini, SpaceX dapat mengendalikan penerbangan hipersonik dari satu titik ke titik lain di Bumi, misalnya dari Beijing ke New York, menggunakan roket Starship yang hanya memakan masa 30 minit.


Tetapi buat masa ini SpaceX masih fokus untuk mendapatkan roket Starship ke orbit. Sejauh ini, roket Starship baru berjaya mencapai ketinggian 10 km dalam penerbangan uji coba dan berjaya mendarat dengan lancar di landasan.

SpaceX Akan Melancarkan Roket Dari Laut Mulai Tahun Depan SpaceX Akan Melancarkan Roket Dari Laut Mulai Tahun Depan Reviewed by thecekodok on 1:51:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.