Spoilert Alert! Drama Korea Beyond Evil, Pemenang Anugerah Drama Baeksang Terbaik 2021


 Drama Korea Beyond Evil mengejutkan penonton dengan mendapat 7 pencalonan dari Anugerah Baeksang 2021. Dari pencalonan untuk Pelakon Baru Terbaik, Pelakon Pembantu Terbaik, Lakon Layar Terbaik, Pengarah Terbaik, Pelakon Terbaik, Drama Terbaik ke Hadiah Utama - Televisyen. Dari keseluruhan 7 pencalonan, Beyond Evil berjaya membawa 3 anugerah, iaitu Skrip Terbaik, Pelakon Terbaik dan Drama Terbaik.

Di luar kemenangan besar Evil di Anugerah Baeksang langsung mengundang rasa kagum. Mereka yang telah menontonnya berpendapat bahawa Beyond Evil layak menang sebagai drama Korea terbaik 2021. Sementara itu, mereka yang belum menontonnya sangat ingin tahu mengenai drama ini. Ayuh, ketahui lebih lanjut mengenai drama Korea Beyond Evil di bawah!


Dipetik dari AsianWiki, Beyond Evil mengisahkan tentang Lee Dong-Sik (Shin Ha-Kyun), seorang pegawai polis di bandar kecil Manyang. Suatu hari, Detektif Han Joo-Won (Yeo Jin-Goo) dipindahkan ke balai polis Manyang dan menjadi bos dan rakan kongsi Lee Dong-Sik. Tiba-tiba kes pembunuhan bersiri berlaku di Manyang, di mana kes pembunuhan bersiri ini sama dengan yang berlaku 20 tahun yang lalu.


Lee Dong-Sik dan Han Jo-Woon bertekad untuk menangkap pembunuh berantai itu. Dalam usaha menangkap pelakunya, mereka mengesyaki semua orang yang terlibat, termasuk mereka sendiri.


"Siapa raksasa itu?" "Adakah anda?" "Adakah saya?" "Adakah kita?"



Drama Beyond Evil mempunyai genre Psikologi-Thriller dan Misteri. Beyond Evil disiarkan di saluran JTBC dari 19 Februari hingga 10 April 2021. Jalan cerita Beyond Evil boleh dikatakan tidak pantas tetapi tidak perlahan, plotnya cukup konsisten. Berwarna dengan beberapa kilas balik, drama ini tidak akan membosankan anda. Kerana setiap kilas balik selalu ada cerita tambahan di belakangnya.


Penonton akan merasakan bahawa cerita ini tidak lengkap sehingga akhir episod. Seperti penceritaan yang baik, Beyond Evil mempunyai kisah yang kemas dan sangat terperinci. Dalam setiap episod yang disiarkan selalu ada kejutan. Walaupun tema cerita seperti ini sangat umum, Beyond Evil mengemasnya dengan baik. Cerita hanya berpusat pada watak dan tidak tersebar di mana sahaja. Satu perkara yang pasti, drama Beyond Evil ini selalu mengundang kecurigaan pada setiap watak.


Dua pemeran utama lelaki, Shin Ha-Kyun dan Yeo Jin-Goo memberikan persembahan lakonan yang sangat baik. Pelakon Terbaik di Anugerah Baeksang 2021 dimenangi oleh Shin Ha-Kyun kerana peranannya sebagai Lee Dong-Sik, seorang pegawai polis dengan masa lalu yang gelap. Sudah tentu ini kerana lakonan yang dilakonkan oleh Shin Ha-Kyun sangat mengagumkan.


Dengan mengemukakan ekspresi wajah, Shin Ha-Kyun berjaya membangkitkan perasaan penonton. Hubungan yang menarik antara watak Lee Dong-Sik dan Han Joo-Won juga menarik perhatian penonton. Kerana di satu pihak hubungan mereka sangat erat seperti rakan, di satu pihak mereka saling curiga.


Bukan hanya pemeran lelaki yang menunjukkan lakonan yang baik, malah pelakon penyokong juga memberikan persembahan hebat. Setiap watak yang dimainkan dianimasikan dengan baik sehingga penonton terbenam di dalamnya. Park Jeong Je, diperankan oleh Choi Dae-hoon, dicalonkan untuk Pelakon Pembantu Terbaik. Choi Sung-eun yang memainkan Yoo Jae-Yi juga mendapat pencalonan Pelakon Baru Terbaik.


Seperti namanya, Manyang adalah sebuah bandar kecil. Sudah tentu, di Manyang tidak ada bangunan tinggi yang mewah dan megah. Namun, hanya ada sebuah bandar kecil yang sunyi dan kelihatan lusuh. Pos polis Manyang yang kecil dan sempit, bilik soal siasat yang ketinggalan zaman juga terbukti nyata. Penetapan tempat yang kelihatan nyata, tidak dibuat-buat, membuat penonton lebih percaya dan membina suasana yang menyokong jalan cerita.


Bukan hanya kisah, lakonan dan latar yang membuat Beyond Evil memenangi Anugerah Drama Baeksang Terbaik, penggambaran atau sinematografi juga pantas dilakukan. Terutama pada saat-saat genting, penggambaran difokuskan pada ekspresi watak. Perincian ekspresi dari pergerakan alis, mata ke bibir yang ditangkap oleh kamera. Ekspresi watak yang baik dapat membenamkan penonton dalam cerita dan penggambaran di Beyond Evil menunjukkannya.


Di samping itu, terdapat beberapa pemandangan yang mempunyai latar belakang ruang bawah tanah. Beyond Evil mempunyai ruang bawah tanah yang redup dan redup. Apabila seseorang masuk, ia akan diserlahkan dengan pencahayaan yang baik. Walaupun adegan Lee Dong-Sik dan Han Jo-Won berdebat di ruang bawah tanah, pencahayaan yang bersinar di wajah mereka menjadikan suasana lebih tegang. Dalam adegan lain, pencahayaan juga sangat minimum, sehingga penonton merasakan saat-saat menarik dan mendebarkan.


Setelah mengenali drama Korea Beyond Evil dengan lebih mendalam, adakah anda berminat untuk menontonnya? Bagi mereka yang menyukai genre Psychological-Thriller, Beyond Evil mesti berada dalam senarai tontonan. Atau adakah anda sedang mencari cadangan drama Korea pada masa ini? Cuba tonton Beyond Evil! Beyond Evil dapat ditonton di VIU dan Netflix yang akan datang.

Spoilert Alert! Drama Korea Beyond Evil, Pemenang Anugerah Drama Baeksang Terbaik 2021 Spoilert Alert! Drama Korea Beyond Evil, Pemenang Anugerah Drama Baeksang Terbaik 2021 Reviewed by thecekodok on 3:56:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.