Wah! TikTok Dapat Mengumpulkan Data dari Muka dan Suara

 


TikTok memperluas cara mereka dapat mengumpulkan data mengenai wajah dan suara pengguna mereka. Ini dimungkinkan melalui kemas kini terbaru yang dibuat oleh media sosial China ini mengenai dasar privasi perkhidmatannya.

Dikutip dari Slash Gear, kemas kini yang dibuat terhadap dasar privasi TikTok minggu ini menjadikannya secara teknikal sah untuk secara automatik mengumpulkan data mengenai pengguna dan aktiviti mereka di aplikasi TikTok.


Kemas kini ini merangkumi nota mengenai pengecam biometrik seperti cap jari dan imbasan cetak suara. Dalam catatan dasar terbarunya, TikTok mengatakan akan meminta "setiap izin yang diperlukan" untuk mendapatkan data ini, tetapi hanya "jika diperlukan oleh undang-undang".



Tech Crunch yang pertama kali menemui kemas kini ini dalam versi terbaru dasar privasi TikTok di AS. Terdapat perubahan pada bahagian "Maklumat Imej dan Audio", berkuat kuasa mulai 4 Jun 2021.





"Kami juga menghubungkan maklumat pelanggan anda dengan aktiviti anda di platform kami di semua peranti anda menggunakan e-mel, nombor telefon atau maklumat serupa," katanya.


Di sana, TikTok juga menambahkan catatan bahawa mereka mungkin mengumpulkan "Maklumat Gambar dan Audio" yang merupakan bagian dari "Kandungan Pengguna". TikTok memberikan maklumat tambahan bahawa mereka dapat mengumpulkan maklumat dengan "mengenal pasti objek dan pemandangan yang muncul, kehadiran dan lokasi mereka dalam gambar ciri dan atribut wajah dan badan, sifat audio, dan teks kata-kata yang diucapkan dalam konten pengguna."


Tidak berhenti di situ, TikTok menyebutkan dalam kebijakan mereka bahawa data ini dikumpulkan untuk membolehkan yang berikut:

• Kesan video khas

• Penyederhanaan kandungan

• Klasifikasi demografi

• Cadangan kandungan

• Cadangan iklan

• Operasi pengenalan diri bukan peribadi


Seperti yang dinyatakan di atas, TikTok juga menambahkan catatan tentang bagaimana mereka dapat mengumpulkan pengenal biometrik dan maklumat biometrik yang mungkin termasuk cetakan muka dan cetakan suara kandungan pengguna.


Mereka juga menambahkan penerangan yang lebih terperinci tentang bagaimana mereka dapat mengumpulkan maklumat mengenai peranti yang digunakan untuk mengakses TikTok. Sebelumnya, mereka menyertakan alamat IP, pengenal peranti unik, model, pembawa mudah alih, zon waktu, resolusi layar, OS, nama aplikasi, nama fail, jenis fail, corak atau irama penekanan tombol, dan platform.


Kini, TikTok juga merangkumi ejen pengguna, jenis rangkaian, pengecam untuk tujuan pengiklanan, ID peranti, status bateri, tetapan audio, dan peranti audio yang disambungkan.


Pada dasarnya, TikTok telah memperluas kemampuan mereka untuk mengumpulkan maklumat di semua peranti, untuk benar-benar memastikan bahawa jika anda log masuk ke beberapa peranti, mereka akan dapat menggunakan maklumat profil anda untuk mengenal pasti aktiviti anda di semua peranti.


TikTok kini juga dapat menggunakan maklumat yang dikumpulkan dari peranti selain dari yang anda gunakan. Keadaan ini memberi mereka hak untuk memanfaatkan audio yang berasal dari peranti yang disambungkan ke telefon pintar anda, seperti mikrofon yang disambungkan, pembesar suara pintar, dan sebagainya.


Anda mungkin tidak peduli dengan kemas kini terbaru ini. Tetapi, jika anda fikir TikTok jauh lebih peribadi daripada Facebook, Instagram, atau aplikasi serupa lainnya, sudah tiba masanya anda mempertimbangkan semula bagaimana anda menggunakan aplikasi dan rangkaian.

Wah! TikTok Dapat Mengumpulkan Data dari Muka dan Suara Wah! TikTok Dapat Mengumpulkan Data dari Muka dan Suara Reviewed by thecekodok on 2:49:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.