New Nintendo Switch akan menggunakan teknologi Nvidia DLSS

 


Kebocoran mengenai Nintendo Switch baru kembali. Setelah sebelumnya dikatakan menggunakan panel OLED, kini Switch baru dikatakan menggunakan teknologi Deep Learning Super Sampling (DLSS).

Teknologi DLSS ini akan hadir melalui sistem baru pada cip (SoC) buatan Nvidia, yang dikatakan mempunyai peningkatan dalam prestasi CPU dan GPU. Maka teknologi DLSS yang ada akan berguna untuk memaparkan permainan yang dimainkan dengan resolusi hingga 4K, iaitu ketika dimainkan di TV.


DLSS sendiri pertama kali diperkenalkan oleh Nvidia melalui barisan GPU RTX 2000 berdasarkan seni bina Turing. DLSS memanfaatkan rangkaian saraf untuk menyusun semula gambar dalam permainan ke resolusi yang lebih tinggi, dalam masa nyata.


Hasilnya, walaupun CPU dan GPU hanya memproses permainan dalam resolusi rendah, misalnya 720p atau 1080p, teknologi DLSS ini dapat ditampilkan dalam resolusi hingga 4K, tanpa penurunan frame rate yang signifikan.


Teknologi DLSS sendiri bergantung pada tensor inti pada cip dan 'latihan' pada kecerdasan buatan dalam permainan tertentu.


Di atas kertas ini nampaknya sangat sesuai untuk Switch, yang pada versi semasa hanya membuat permainan dalam resolusi 720p, dan 1080p dalam mod dok. Tidak menghairankan bahawa Switch memerlukan cip baru dari Nvidia.


Sebabnya, Switch semasa masih menggunakan Tegra X1, cip pertama yang dikeluarkan pada tahun 2015 sebelum Nvidia akhirnya berhenti menghasilkan cip untuk peranti mudah alih. Kejayaan Switch setakat ini seharusnya menggerakkan Nvidia untuk membina cip baru.


Sebelumnya, ada desas-desus beredar bahawa Switch baru akan menggunakan panel OLED, yang dilaporkan dibekalkan oleh Samsung. Panelnya berukuran 7 inci, jenis OLED tegar, dan mempunyai resolusi 720p.


Panel akan dilancarkan secara besar-besaran pada bulan Jun, dan Switch itu sendiri dijangka akan dijual pada akhir musim cuti 2021.


Suis semasa menggunakan panel LCD, iaitu 6.2 inci untuk Switch dan 5.5 inci untuk Switch Lite. Kedua-duanya dengan resolusi 720p

New Nintendo Switch akan menggunakan teknologi Nvidia DLSS New Nintendo Switch akan menggunakan teknologi Nvidia DLSS Reviewed by thecekodok on 3:48:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.