Wanita terkaya di dunia berkahwin dengan guru sains

 


Berita baik datang dari dermawan jutawan MacKenzie Scott. Dia berkahwin dengan seorang guru sains di Seattle, AS bernama Dan Jewett.

Scott sebelum ini adalah isteri pengasas Amazon dan orang terkaya di dunia Jeff Bezos. Tetapi perkahwinan mereka selama 25 tahun berlaku, dan mereka bercerai pada 2019.


Drama menipu Bezos membuat banyak orang bersimpati dengan Scott. Dan tentu saja, berita perkahwinan kedua mereka juga dinanti.


Dipetik dari Geek Wire, Jewett, yang kini suaminya, adalah seorang guru sains di Lakeside, sebuah sekolah swasta eksklusif di utara Seattle. Sekolah ini dikenali sebagai alma mater pengasas Microsoft Bill Gates dan Paul Allen.


Kedua-dua Scott dan Jewett dikenali sebagai pemurah. Di laman web The Giving Pledge, sebuah laman web di mana orang kaya menjanjikan kekayaan mereka untuk bersedekah, Jewett secara khusus menulis di halaman MacKenzie Scott.


"Sungguh aneh untuk menulis surat yang menunjukkan bahawa saya merancang untuk menyerahkan sebahagian besar kekayaan saya seumur hidup. Ini bermaksud melakukan yang terbaik untuk mengikuti teladan orang terdahulu, menyampaikan semua jenis sumber dari masa dan tenaga kepada harta benda yang saya ada untuk memberi. Sekarang, secara kebetulan gembira, saya telah berkahwin dengan salah satu orang yang paling murah hati dan baik hati yang saya kenal, dan bergabung dengannya dalam komitmen untuk meninggalkan kewangan untuk melayani orang lain, "tulisnya.


Scott sendiri adalah orang terkaya ke-22 di dunia dengan jumlah kekayaan yang dianggarkan bernilai USD 53.5 bilion berdasarkan catatan Bloomberg. Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, Scott telah meningkatkan pendanaannya untuk derma. Disember lalu, dia berkomitmen untuk memberikan sekitar USD 4 miliar kepada 384 organisasi nirlaba, pendidikan dan badan amal.


Menjawab berita perkahwinan bekas isterinya, Jeff Bezos mengatakan bahawa dia juga gembira. "Dan Jewett adalah seorang yang hebat. Saya merasa gembira untuk mereka berdua," dia menyimpulkan.

Previous Post Next Post

Contact Form