Carian Google Akan Lebih Pintar dengan AI


 Google I / O tidak hanya digunakan oleh Google untuk mengumumkan Android 12 tetapi juga rangkaian kemas kini untuk pelbagai produknya. Salah satunya adalah ciri baru untuk Carian Google yang akan memberikan hasil carian yang lebih pintar.

VP Carian Pengurusan Produk Google, Emily Moxley berkata, Google kini sedang bereksperimen dengan model kecerdasan buatan (AI) baru yang disebut Multitask Unified Model atau MUM. Dengan teknologi ini, Carian Google akan dapat memahami soalan yang lebih sukar sehingga pengguna tidak perlu melakukan banyak carian.


MUM dibina menggunakan seni bina Transformer, sama dengan teknologi BERT yang diperkenalkan oleh Google sebelum ini. Tetapi MUM diklaim sebagai 1,000 kali lebih kuat dan dapat melakukan pelbagai tugas dan telah dilatih dalam 75 bahasa.


"MUM dapat melakukan banyak tugas untuk memperoleh pengetahuan yang mendalam, memahami dan membuat bahasa, memindahkan pengetahuan dari satu bahasa ke bahasa lain dan benar-benar belajar dalam berkongsi modaliti," kata Moxley dalam taklimat media maya, Rabu (19/5/2021).



Dengan MUM, pengguna Carian Google dapat mencari soalan yang lebih rumit dan sukar difahami oleh komputer. Setelah dilatih dalam 75 bahasa, MUM juga dapat memindahkan pengetahuan dari bahasa lain.


Contohnya, ketika mencari maklumat mengenai mendaki Gunung Fuji, MUM dapat mencari pandangan dalam bahasa Jepun dan membantu pengguna mendapatkan hasil carian yang relevan. Ini dapat dilakukan walaupun pengguna tidak menggunakan bahasa Jepun dalam carian.


Di samping itu, MUM juga dapat memahami maklumat dari teks dan foto. Oleh itu, jika pengguna ingin mengetahui apakah but mereka dapat digunakan untuk mendaki Gunung Fuji, mereka hanya dapat mengambil gambar dan MUM akan mengarahkan pengguna ke hasil carian yang relevan.


"Kami masih sangat awal dalam menerokai ini, tetapi ini adalah langkah yang sangat penting menuju masa depan di mana Search dapat memahami semua cara yang berbeza orang berkomunikasi dan menafsirkan maklumat secara semula jadi," jelas Moxley.


Carian Google juga akan mempunyai ciri 'Tentang hasil ini'. Fungsi ini membolehkan pengguna melihat maklumat dan konteks tambahan dari hasil carian yang mereka peroleh, seperti keterangan, ketika laman web pertama kali diindeks, dan sama ada sambungan ke laman web ini selamat atau tidak.


Ciri ini akan dilancarkan secara meluas bulan ini untuk semua hasil Carian Google dalam bahasa Inggeris di seluruh dunia, dan akan tersedia untuk lebih banyak bahasa dalam masa terdekat.


"Dan akhir tahun ini, kami akan membawa lebih banyak perincian untuk 'Mengenai hasil ini', seperti bagaimana laman web itu menerangkan dirinya sendiri, apa yang dikatakan oleh sumber lain tentangnya, dan artikel yang berkaitan untuk dilihat," kata Moxley.

Previous Post Next Post

Contact Form