WFH Membuat Keresahan Setiap Kali Anda Melihat WhatsApp, Anda Juga?

 


Bagi sebilangan orang, bekerja dari rumah (WFH) terasa senang kerana mereka tidak perlu pergi ke mana-mana semasa lalu lintas. Tetapi WFH juga menimbulkan masalah kesihatan mental, salah satunya adalah kegelisahan atau kegelisahan WhatsApp setiap kali anda melihat pemberitahuan WhatsApp.

Dikutip dari Huffington Post, Rabu (19/5/2021) beberapa orang menganggap interaksi kecil tetapi biasa melalui sembang untuk menghilangkan kebosanan dan kegelisahan akibat pengasingan. Tetapi bagi orang lain, menyebarkan mesej akan memberi kesan yang sebaliknya.


Pemberitahuan mesej berkaitan kerja dengan jelas meminta tindak balas segera. Tetapi selain itu, berita dan maklumat terkini yang berkaitan dengan COVID-19 juga tersebar, belum lagi penyebaran tipuan, yang menambah perasaan cemas.


"Apabila anda menerima kandungan yang tidak diingini atau tidak diingini, itu menimbulkan rasa tidak berdaya yang ingin kita hindari," kata psikoterapi Lucy Beresford.


WhatsApp memang menjadikan komunikasi dengan sesiapa sahaja lebih cepat dan mudah, terutamanya dalam wabak seperti sekarang. Namun, dalam konteks kerja, WhatsApp boleh menjadi momok yang menakutkan.


Sekiranya telefon pintar mati pada waktu malam, maka anda melihat mesej masuk dari rakan sekerja atau kumpulan WhatsApp pejabat, anda boleh merasa cemas dan memikirkan perkara penting yang berlaku di pejabat.


Di samping itu, peningkatan jumlah mesej yang belum sempat anda baca dari kumpulan pejabat juga dapat membuat anda cemas kerana anda merasa tidak mempunyai perbincangan penting. Ini dapat membuat anda selalu memikirkan pekerjaan walaupun mungkin di luar waktu bekerja.


Jadi, bagaimana kita terus berhubung sambil menjaga kesihatan mental? Perunding detoks digital Martin Talks berkata, jika anda terharu dengan melihat begitu banyak mesej WhatsApp, cuba uruskan penggunaan aplikasi sembang tersebut.


1. Elakkan kerap memeriksa WhatsApp


Martin Talks mengesyorkan agar anda hanya mengambil bahagian dalam mana-mana kumpulan WhatsApp sekali sehari, dan jangan menjadikan WhatsApp perkara pertama yang anda lakukan ketika bangun pagi dan perkara terakhir yang anda lakukan sebelum tidur.


2. Matikan pemberitahuan WhatsApp


Anda tidak akan mendengar suara atau pemberitahuan setiap kali pesan masuk, jadi anda tidak selalu mendapat pesan masuk yang dibayangi dan tidak merasa tertekan untuk segera membalas.


3. Lumpuhkan data


Kaedah ini akan 'mematikan' WhatsApp tanpa menghapus aplikasi, tetapi anda masih dapat memeriksa pesan segera setelah membuka aplikasi. Kaedah ini dapat membantu anda mengawal penggunaan WhatsApp.


Semoga kaedah ini sekurang-kurangnya dapat mengurangkan kerisauan WhatsApp anda.

WFH Membuat Keresahan Setiap Kali Anda Melihat WhatsApp, Anda Juga? WFH Membuat Keresahan Setiap Kali Anda Melihat WhatsApp, Anda Juga? Reviewed by thecekodok on 7:10:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.