Fenomena Gen Z Beralih ke Telefon Bimbit Lama untuk Kesihatan Mental

 


Gen Z dikenali sebagai generasi yang tidak dapat dipisahkan dari telefon pintar. Tetapi sekarang, banyak Gen Z yang meninggalkan telefon pintar dan beralih ke telefon bimbit lama, alias telefon bimbit, untuk menjaga kesihatan mental mereka.

Seperti kisah Eden yang berusia 22 tahun. Dia memberitahu Huck Magazine bahawa telefon pintarnya telah rosak pada awal tahun 2020. Oleh kerana dia kesal dengan waktunya dihabiskan di hadapan telefon pintar, dia memutuskan untuk tidak membeli telefon pintar baru selama sebulan.


"Dalam tempoh ini, saya melihat peningkatan besar dalam mood dan kebebasan saya untuk berfikir," kata Eden seperti dikutip oleh Phone Arena, Rabu (19/5/2021).


Eden mengakui bahawa sukar untuk menghubungi orang yang paling dekat dengannya kerana keputusan ini. Akhirnya dia memutuskan untuk membeli telefon bimbit lain, bukan telefon pintar berteknologi tinggi tetapi telefon bimbit Nokia 130 lama.


Eden mengatakan bahawa setelah telefon pintarnya rosak, dia merasakan kesihatan mentalnya semakin baik. Dia juga menyedari bahawa menggunakan telefon bimbit seperti Nokia 130 menjadikannya lebih ekonomik kerana hanya digunakan untuk menghantar teks dan membuat panggilan.


Selain Eden, ada juga Jade, yang ceritanya cukup unik. Wanita berusia 23 tahun ini telah lama berniat untuk beralih ke telefon bimbit setelah membaca manga dari tahun 2000-an di mana semua watak menggunakan telefon bimbit. Dia pada mulanya menggunakan telefon bimbit Nokia tetapi kemudian beralih ke Motorola Razr V3.


"Saya masih memiliki iPhone XR, tetapi hanya menggunakannya ketika saya benar-benar memerlukannya. Saya sekarang telah menjual iPhone, jadi secara teknikal saya 100% telefon pintar percuma sekarang," kata Jade.


Kisah serupa berasal dari Mateo yang berusia 23 tahun. Sama seperti Gen Z yang lain, dia kebanyakan menggunakan telefon bimbit tetapi menyimpan telefon pintarnya untuk fungsi tertentu seperti WhatsApp dan membaca berita.


Mateo mengatakan bahawa setelah menggunakan telefon bimbit lebih kerap daripada telefon pintar, dia mengakui bahawa dia tidak lagi terganggu dan dapat berfikir dengan lebih tenang.


Gen Z dilaporkan mempunyai masa skrin rata-rata 29 jam 29 minit seminggu. 48% dari mereka juga mengaku sedih, cemas dan tertekan ketika menggunakan media sosial.


Profesor Madya di Universiti Nottingham Trent Dr. Daria Kuss berkata bahawa beralih dari telefon pintar ke telefon bimbit memang dapat meningkatkan kesihatan mental pengguna.


"Telefon bimbit lama mempunyai fungsi yang lebih sedikit daripada telefon pintar dan hanya akan melibatkan pengguna untuk jangka waktu yang terhad, terutama untuk tugas seperti membuat panggilan telefon dan menulis pesanan ringkas," kata Kuss.


"Ini membebaskan banyak masa untuk dihabiskan bersama keluarga dan rakan, dan terlibat dalam aktiviti rekreasi, yang meningkatkan kesihatan mental dan kesejahteraan."

Previous Post Next Post

Contact Form