4 Langkah untuk keselamatanTelefon bimbit Anda, Lakukan Segera!


 Semua orang mahu telefon bimbit mereka kekal selamat dan peribadi. Sememangnya, kerana telefon bimbit masa kini menyimpan pelbagai data penting di dalamnya.

Walaupun keselamatan yang diberikan oleh sistem operasi Android atau iOS telah memberikan keselamatan tambahan untuk peranti tersebut, pengguna juga harus menjaga keselamatan peranti mereka sendiri. Berikut langkah-langkah untuk mengamankan telefon bimbit yang dapat anda gunakan dengan segera:


Cara melindungi HP:

1. Pastikan skrin kunci selamat

Skrin kunci telefon adalah penghalang pertama terhadap akses yang tidak diingini. Pernahkah anda menggunakan kod PIN atau ciri biometrik, seperti cap jari dan imbasan wajah? Mari gunakannya. Pastikan anda tidak menggunakan pin standard dan boleh diramal.


Selain itu, segera tetapkan layar agar cepat mati, misalnya, durasi 10 atau 15 saat. Ini dapat mengelakkan kecuaian apabila anda lupa mengunci skrin semula setelah digunakan.


2. Elakkan perisian intip

Apabila anda secara tidak sengaja mengklik pautan atau lampiran dalam e-mel yang ternyata berbahaya, anda harus sedar mengenai perisian intip. Sekiranya anda pengguna Android, anda boleh menyemak aplikasi sisipan dengan: Tetapan> Aplikasi dan pemberitahuan> Lihat semua aplikasi. Untuk pengguna iOS, langkah yang dapat dilakukan adalah: Aplikasi dan pemberitahuan> Lanjutan> Akses aplikasi khas.


Sekiranya anda fikir telefon anda mungkin disusupi, pastikan anda menyandarkan semua data terlebih dahulu, kemudian lakukan tetapan semula sepenuhnya. Percubaan ini seharusnya dapat membuang aplikasi, menyekat akses tanpa izin, dan mengembalikan anda sepenuhnya dalam kawalan.


3. Tonton apa yang anda kongsi

Apple dan Google memudahkan untuk berkongsi lokasi, foto, dan kalendar dengan orang lain. Nah, ada jurang di mana anda secara tidak sengaja membiarkan telefon bimbit anda berkongsi data dengan orang lain.


Sekiranya anda menggunakan iPhone, pergi ke tab Orang di Cari Aplikasi Saya untuk melihat siapa yang dapat melihat dan mencabut izin akses lokasi pada bila-bila masa. Anda juga dapat mengaudit album foto bersama dari Album Bersama dan kalendar bersama. Sekiranya anda berada dalam kumpulan perkongsian keluarga yang tidak anda mahukan lagi, pergi ke Tetapan, ketik nama, dan pilih Tinggalkan Keluarga.


Keluarga Google berfungsi dengan cara yang serupa dengan Perkongsian Keluarga Apple. Sekiranya anda ingin keluar dari kumpulan keluarga, buka aplikasi Play Store di Android. Kemudian ketik butang menu (kiri atas)> Akaun> Keluarga> Lihat ahli keluarga. Dengan menyentuh tiga titik (kanan atas), anda akan mendapat pilihan Tinggalkan kumpulan keluarga.


4. Lindungi akaun anda

Pada zaman digital, banyak data disimpan di awan. Oleh itu, perlu mengingat dua perkara mudah tetapi penting ini: jangan gunakan kata laluan yang terlalu mudah diteka dan lakukan pengesahan dua langkah.


Anda juga perlu mengetahui di mana akaun disambungkan. Di Android anda boleh pergi ke Tetapan> Google> Kelola akaun Google anda> Keamanan. Di iPhone, buka Tetapan dan ketik nama di bahagian atas untuk melihat peranti yang dihubungkan ke akaun. Anda boleh mengetuk salah satu daripadanya, kemudian pilih Buang dari akaun untuk mencabut akses ke akaun Apple anda.