Apa itu App Clubhouse? Dipakai oleh Elon Musk dan Terus Popular!


Aplikasi Clubhouse tiba-tiba menjadi popular di kalangan pengguna internet. Popularitinya melambung tinggi kerana digunakan oleh orang terkaya di dunia, Elon Musk.


Tetapi nampaknya, aplikasi ini sudah ada sejak Mac 2020 dan dilancarkan oleh pengusaha Silicon Valley, Paul Davidson dan Rohan Seth. Sehingga Mei 2020, aplikasi ini hanya memiliki 1,500 pengguna dan nilai penilaian USD 100 juta 


Pada 1 Februari 2021, Clubhouse sudah memiliki 2 juta pengguna, sementara nilai penilaiannya mencapai USD 1 billion.


Jadi, apa itu Clubhouse? Clubhouse adalah aplikasi rangkaian sosial berasaskan sembang suara eksklusif dan saat ini hanya tersedia untuk pengguna peranti iOS.


Pengguna boleh mendengar sembang, temu ramah dan perbincangan mengenai pelbagai topik. Yang mengatakan, Clubhouse mirip dengan podcast tetapi hidup dan eksklusif.


Eksklusif ini kerana pengguna Clubhouse mesti mendapat jemputan dari rakan yang sudah menjadi pengguna. Ini bermakna anda tidak boleh memuat turun aplikasi dari App Store dan kemudian membuat akaun seperti rangkaian sosial lain.


Apabila anda menyertai pengguna Clubhouse, anda akan diminta untuk memilih topik yang menarik. Contohnya, topik mengenai teknologi, buku, perniagaan, atau kesihatan.


Semakin banyak maklumat yang anda kongsi dalam aplikasi ini, semakin banyak ruang sembang dan pengguna Clubhouse akan mengesyorkan pelbagai sembang yang boleh diikuti.


Ruang sembang serupa dengan panggilan persidangan, kecuali hanya ada beberapa orang yang bercakap dan kebanyakan mendengar. Sama seperti panggilan telefon, apabila sembang selesai, ruang sembang akan ditutup.


Bagaimana saya boleh menyertai Clubhouse? Untuk melakukan ini, anda mesti mendapat jemputan dari seseorang yang sudah menjadi pengguna. Pengguna akan berkongsi pautan jemputan ke nombor telefon anda melalui SMS.


Pautan menuju ke gedung aplikasi App Store untuk memuat turun Clubhouse dan mendaftar dengan segera.


Walau bagaimanapun, pengguna Clubhouse tidak dapat menghantar jemputan kepada sesiapa yang ingin menyertainya. Pada mulanya, pengguna yang ada hanya mempunyai dua jemputan.


Dalam catatan blog baru-baru ini, pembangun Clubhouse mengatakan bahawa tujuan mereka menjelang 2021 adalah untuk menyelesaikan tahap beta aplikasi. Dengan cara ini mereka akan dapat membuka Clubhouse untuk lebih banyak pengguna di seluruh dunia.


Kerana Clubhouse begitu eksklusif, di China, jemputan untuk menggunakan aplikasi ini bahkan telah dijual di e-commerce. Namun, pada 8 Februari 2021, Cubhouse disekat di China.