Apple diramalkan Akan Melancarkan iPhone Skrin Lipat pada tahun 2023


Apple dilaporkan sedang mengembangkan barisan iPhone baru dengan kemampuan layar yang dapat dilipat, seperti telefon layar lipat lain yang dibuat oleh Samsung, Motorola atau Huawei.


Setelah pelbagai kebocoran paten dan maklumat beredar di internet, berita terkini mengenai iPhone skrin lipat ini berasal dari sumber yang boleh dipercayai dengan maklumat yang bocor mengenai produk Apple.


Kebocoran itu datang dari penganalisis dan pencipta teknologi Front Page Tech Jon Prosser. Dia mengatakan iPhone skrin lipat pertama Apple akan dilancarkan pada tahun 2023 seawal 2023.


Siri iPhone ini akan hadir dengan kemampuan melipat, mirip dengan rekaan flip yang serupa dengan Samsung Galaxy Z Flip.


Prosser juga mengatakan bahawa Apple kini sedang mempertimbangkan beberapa pilihan teknologi yang berkaitan dengan kemampuan skrin lipat telefon pintar.


Apple dipercayai akan melepaskan iPhone skrin pertama yang boleh dilipat dengan teknologi kaca khas, dan mampu bertahan walaupun telah dilipat berkali-kali.


Sejauh ini, laporan menyebutkan Apple dalam usaha mengembangkan layar lipatnya.


Prototaip awal layar lipat iPhone ini terdengar serupa dengan layar lipat pada Samsung, Motorola, dan vendor telefon pintar lain.


Apple juga sedang mencari cara untuk membuat skrin yang boleh dilipat, dengan engsel yang sebahagian besarnya tidak kelihatan. Apabila dibuka, skrin lipat ini berukuran iPhone 12 Pro Max.


Harap maklum, Apple tidak menunjukkan minat untuk membuat iPhone yang boleh dilipat secara terbuka.


Syarikat yang dipimpin oleh Tim Cook diketahui jarang menunjukkan minat dalam kategori produk baru, sekurang-kurangnya sehingga kehadirannya hampir pasti.