Bill Gates: Lebih baik membelanjakan wang untuk vaksin daripada pergi ke angkasa


 Bill Gates mengatakan bahawa dia lebih berminat menghabiskan wangnya untuk vaksin daripada pergi ke angkasa seperti pasangannya Elon Musk. Ini dia nyatakan dalam podcast 'Sway' dengan Kara Swisher.

"Saya bukan 'Mars Person'. Saya tahu banyak orang yang merupakan 'Mars People'. Saya tidak fikir roket adalah jalan penyelesaian. Tetapi mungkin saya kehilangan sesuatu di sini," katanya seperti dilapor oleh Orang Dalam Perniagaan.


Gates, yang muncul di podcast untuk mempromosikan buku barunya, 'Cara Menghindari Bencana Iklim,' mengatakan dia berminat menggunakan kekayaan dan yayasannya untuk menangani secara langsung beberapa cabaran terbesar umat manusia. Dia memberitahu Swisher bahawa dia tidak terlalu berminat untuk membeli tiket ke ruang angkasa.



"Saya tidak akan menghabiskan banyak wang kerana yayasan saya dapat membeli vaksin campak dan menyelamatkan nyawa dengan harga $ 1.000. Apa pun yang saya lakukan, saya selalu berfikir, 'OK, saya dapat menghabiskan $ 1,000 itu untuk vaksin campak," katanya mengaku.


Walaupun begitu, dia menghargai apa yang dilakukan Elon Musk dengan Tesla. Sumbangan kereta elektrik Tesla dianggap oleh pengasas bersama Microsoft sebagai luar biasa untuk kebaikan perubahan iklim.


"Baiklah, penting untuk mengatakan bahawa apa yang dilakukan Elon dengan Tesla adalah salah satu sumbangan terbesar terhadap perubahan iklim yang pernah dilakukan oleh sesiapa sahaja. Dan anda tahu, memandang rendah Elon bukanlah idea yang baik," dia memuji.


Telah diketahui bahawa Elon Musk dan juga pengasas Amazon, Jeff Bezos adalah beberapa orang yang kini sedang berjuang di dunia yang berkaitan dengan angkasa. Mereka berdua kini sedang berusaha untuk membina roket yang dapat digunakan berulang-alik dari angkasa ke Bumi. Elon Musk sendiri bahkan berusaha mewujudkan penjajahan di Marikh menjelang 2050.

Previous Post Next Post

Contact Form