Rekod Baru Bitcoin mencecah harga USD50 ribu

 


Harga Bitcoin menembusi di atas USD 50,000  untuk pertama kalinya pada hari Selasa (16/2). Penerapan Bitcoin oleh syarikat besar meningkatkan nilainya.


Mata wang digital terbesar di dunia (mengikut nilai pasaran) naik lebih dari 3% ke paras tertinggi sepanjang masa pada USD 50,487 pada jam 7:30 pagi ET, menurut data dari Coin Metrics. Harga kemudian jatuh dan diperdagangkan 0.2% lebih tinggi pada USD 48.760.


Bitcoin mendapat sokongan dari pelbagai syarikat besar seperti Tesla dan Mastercard yang menunjukkan sokongan untuk penggunaan cryptocurrency. Tesla minggu lalu mendedahkan bahawa ia membeli Bitcoin bernilai USD 1.5 bilion dan merancang untuk menerima syiling digital sebagai pembayaran untuk produknya.


Sementara itu, Mastercard mengatakan akan membuka rangkaiannya ke beberapa mata wang digital. PayPal dan BNY Mellon juga telah membuat kemajuan besar untuk menyokong cryptocurrency.


Penggunaan wang tunai oleh Tesla untuk membeli Bitcoin mencetuskan spekulasi sama ada syarikat besar lain akan mengikutinya. Ketua Pegawai Eksekutif Uber Dara Khosrowshahi mengatakan syarikat itu telah membincangkan rancangan serupa tetapi kemudian menolak idea membeli Bitcoin. Sebaliknya, Uber mempertimbangkan untuk menerima cryptocurrency sebagai kaedah pembayaran.


Perkembangan ini telah menyebabkan banyak pelabur cryptocurrency mempercayai bahawa kemajuan terbaru ini berbeza dengan kenaikan sebelumnya. Bitcoin meroket hampir USD 20,000 pada akhir 2017 sebelum kehilangan lebih daripada 80% nilainya pada tahun berikutnya. Penyokong Bitcoin mengatakan bahawa jika gelembung 2017 didorong oleh spekulasi runcit, kitaran kali ini didorong oleh permintaan dari pelabur institusi.


"Saya rasa Bitcoin adalah kelas aset yang jauh lebih stabil hari ini daripada tiga tahun yang lalu. Dulu didominasi oleh peruncit yang berpengaruh, di pasaran antarabangsa dengan banyak pengaruh," kata CEO syarikat perisian MicroStrategy Michael Saylor.


Strategi MicroStrategi Ketua Pegawai Eksekutif Twitter Jack Dorsey dan fintech Square menjadi berita utama tahun lalu setelah mengadopsi strategi yang tidak biasa menggunakan wang korporat untuk membeli Bitcoin.


"Saya rasa mulai Mac 2020, anda melihat banyak institusi mula masuk. Dan saya rasa menjelang tahun 2021 anda akan melihat trend itu berterusan. Terdapat peminat Bitcoin sebagai media pertukaran, tetapi saya secara peribadi percaya bahawa kes penggunaan yang menarik menyimpannya kerana nilainya, "tambah Saylor.


MicroStrategy telah melihat harga sahamnya lebih dari tujuh kali ganda sejak pertama kali membeli Bitcoin pada bulan Ogos. Minggu ini mereka mengumumkan tawaran bon boleh tukar USD 600 juta untuk membeli lebih banyak Bitcoin.


Terdapat spekulasi bahawa MicroStrategy menawarkan cetak biru untuk membeli Bitcoin Tesla berikutan perbualan antara Saylor dan Elon Musk di Twitter mengenai melakukan transaksi besar dengan cryptocurrency.


Namun, yang lain masih ragu melihat Bitcoin sebagai aset spekulatif dan bimbang ia akan menjadi salah satu gelembung pasaran terbesar dalam sejarah. Beberapa ahli ekonomi berpendapat bahawa Bitcoin dan cryptocurrency tidak mempunyai nilai intrinsik. Tinjauan Deutsche Bank baru-baru ini mengatakan bahawa pelabur memandang Bitcoin sebagai gelembung paling ekstrem di pasaran kewangan.

Previous Post Next Post

Contact Form