Google akhirnya melancarkan kemas kini untuk aplikasi YouTube versi iOS

 


YouTube adalah aplikasi versi iOS pertama yang mendapat kemas kini dari Google selepas Disember 2020. Raksasa mesin pencari mengatakan bahawa ia telah memberikan perbaikan bug untuk aplikasi perkongsian video.


Namun, belum ada berita mengenai kemas kini untuk beberapa aplikasi utama lain seperti Gmail, Foto, Carian dan Dokumen.


Walaupun ada spekulasi bahwa alasan tidak adanya kemas kini Gmail, Dokumen, Pencarian, dan Foto versi iOS adalah usaha untuk menghindari label privasi baru Apple, Google secara eksplisit menafikan perkara ini.

Syarikat itu mengatakan dalam catatan di blognya pada 12 Januari bahawa ia akan menambahkan label pada aplikasinya apabila kemas kini tersedia.


Seperti diketahui, ini adalah kemas kini pertama oleh Google setelah Apple menambahkan polisi label privasi untuk semua aplikasi di platform AppStore.


"Oleh kerana aplikasi Google versi iOS dikemas kini dengan fitur baru atau memperbaiki bug, anda akan melihat kemas kini pada senarai halaman aplikasi kami yang merangkumi Perincian Privasi Aplikasi baru," tulisnya.


Label privasi yang dimaksudkan akan memberitahu pengguna mengenai kategori data yang dikumpulkan oleh aplikasi.


"Data yang diberikan kepada produk Google akan menjadikan perkhidmatan lebih berguna bagi Anda, dan pengguna selalu dapat mengawal tetapan privasi mereka dengan mengunjungi Akaun Google mereka atau langsung membuka produk Google yang digunakan di iOS," tambahnya.


Apple menghendaki syarikat menerapkan label privasi, yang dilancarkan pada 14 Disember, sebelum mereka dapat mengemas kini aplikasi iOS mereka yang ada.


Beberapa aplikasi Google lain seperti Stadia, Authenticator, Translate, dan Classroom, misalnya, telah menerima kemas kini iOS.