Instagram Membangunkan Stories Vertikal dalam Gaya TikTok

 


Instagram sekali lagi meniru salah satu elemen TikTok untuk merombak rupa Stories. Aplikasi media sosial milik Facebook mencuba reka bentuk menegak untuk memaparkan Stories.

Seperti diketahui, pengguna Instagram kini menjelajah Stories dengan mengetuk atau meluncurkan skrin secara mendatar. Dengan gaya navigasi baru ini, Stories akan kelihatan seperti umpan utama dan Reels, ciri video pendek Instagram yang meniru TikTok.


Paparan menegak dalam Stories ini pertama kali dilihat oleh Alessandro Paluzzi yang berkongsi penemuannya di Twitter. Tangkapan skrin yang dibagikannya menunjukkan antara muka dengan kapsyen: "Sekarang anda boleh meleret ke atas dan ke bawah untuk meneroka Stories."



Di bawahnya terdapat butang biru berlabel 'Stories Vertikal.' Paluzzi mengatakan bahawa dia menemui ciri tersebut dengan meneliti kod Instagram dan fitur tersebut belum diuji secara aktif.


Kepada TechCrunch, jurucakap Instagram mengesahkan bahawa Stories Vertikal masih dikembangkan dan belum diuji secara terbuka.


"Ini adalah prototaip awal dan tidak diuji di Instagram," kata jurucakap Instagram.


Oleh kerana masih dalam bentuk prototaip, ada kemungkinan bahawa ciri ini tidak akan dilancarkan secara terbuka. Tetapi keberadaan kod ini menunjukkan bahawa Instagram sedang mempertimbangkan penampilan baru untuk salah satu ciri unggulnya sehingga dapat bersaing dengan TikTok.


Dengan Stories Vertikal, Instagram mungkin mengutamakan catatan video daripada gambar atau gambar lain untuk bersaing dengan TikTok. Baru-baru ini Instagram juga merombak reka bentuk dan algoritma untuk mengutamakan Reels.