Fakta Menarik Li Ziqi, Pemecah Rekod Dunia YouTuber Desa Menawan


 Li Ziqi baru sahaja memecahkan Rekod Dunia Guinness. Saluran YouTubenya mengenai kehidupan desa menarik berjuta-juta orang di seluruh dunia.


Li Ziqi dilahirkan pada 6 Julai 1990, ketika ini dia hampir 31 tahun. 


Menariknya kandungan di saluran YouTube Li Ziqi adalah bahawa dia dengan indah dan estetik menyajikan perjalanan makanan dari awal. 



Tidak seperti kebanyakan vlogger makanan yang meneroka pelbagai makanan yang ada dan memberikan komen yang berkaitan dengan rasa, Li Ziqi bermula dengan bahan-bahan yang dia tanam, jaga, dan dia memilih dari kebunnya. 


Sejak kecil, Li Ziqi tinggal bersama neneknya di daerah terpencil di Mianyang, Provinsi Sichuan, China. Nenek itu sering muncul dalam video.



Ketika berusia 14 tahun, Li Ziqi memutuskan untuk pindah ke bandar, dia bekerja sebagai pelayan di sebuah restoran untuk menjadi DJ.


Mendengar berita bahawa neneknya sakit, Li Ziqi kembali ke kampung dan memutuskan untuk tinggal di kampung itu lagi bersama neneknya.


Belajar dari arwah datuknya, Li Ziqi pandai memasak. Dia memasak hidangan tradisional yang lazat dan memuat naiknya di akaun Youtube-nya.


Seperti yang disebutkan sebelumnya, Li Ziqi juga pandai berkebun, semua bahan yang dimasaknya diambil dari kebunnya sendiri. 


Bukan itu sahaja, Li Ziqi juga seorang gadis yang bebas. Dia mengumpulkan barang-barang rumah yang dia gunakan setiap hari dengan tangannya sendiri.


Minggu ini, Guinness World Records membuat pengumuman melalui akaun media sosial Weibo pada hari Selasa 2 Februari 2021, dengan menyatakan bahawa Li Ziqi menerima rekod sebagai saluran YouTube berbahasa Cina dengan pelanggan terbanyak di dunia. 


Pencapaian ini diperoleh setelah memperoleh 14.1 juta pelanggan bulan lalu. Foto: YouTube Li Ziqi



Guinness World Records menambah, saluran Li Ziqi, yang menunjukkan gaya hidup di luar bandar China, memikat berjuta-juta penonton dari seluruh dunia. Foto Li yang duduk dengan plak Rekod Dunia Guinness juga disertakan dalam pos. 


Sejauh ini, videonya yang paling popular adalah dia membuat makanan ringan untuk festival musim bunga dari tanaman seperti kacang tanah, epal dan mangga, kemudian menggunakan kompor tradisional kayu bakar. Video ini telah dilihat 82 juta kali. 


Sehingga kini, Li Ziqi telah memperoleh lebih dua bilion tontonan di saluran YouTubenya. Dia juga mempunyai lebih daripada lima juta peminat yang mengikuti kedai dalam taliannya di platform e-commerce Taobao.


Li Ziqi jarang bercakap dengan penonton dalam videonya. Sehingga kini, dia hanya menyiarkan satu video untuk menjawab soalan dari penonton mengenai kewarganegaraannya.