Headset Apple VR berharga USD3000?


Apple telah lama dikatakan bekerja pada peranti augmented dan realiti maya. Tetapi kini terdapat khabar angin bahawa peranti tersebut akan mula dijual pada tahun 2022.

Sejumlah informasi yang berkaitan dengan headset, termasuk gambar rendering yang dilaporkan berdasarkan prototaip terakhir yang dibuat.


Alat dengar dilaporkan menggunakan kain jala, yang dipilih kerana beratnya lebih ringan dan juga lebih mahal. Laporan tersebut menyatakan bahawa alat dengar Apple VR ini dapat menelan belanja hingga USD 3.000.


Harga ini jauh lebih mahal daripada kebanyakan alat dengar VR yang lain. Contohnya ialah Oculus Quest 2 yang berharga USD 299.


Dari gambar rendering, juga dapat dilihat bahawa ada bahagian alat dengar yang meminjam reka bentuk dari peranti Apple lain. Seperti ikat kepala gaya Apple Watch dan juga kain mesh yang sama dengan HomePod.


Kemudian mengenai inderanya, alat dengar ini dilaporkan menawarkan kemampuan VR dan realiti campuran, yang dapat diperoleh dari puluhan kamera yang berfungsi untuk mengesan gerakan, seperti pergerakan tangan, dan juga sensor LIDAR, serupa dengan yang ada di iPhone 12 Pro dan iPad Pro, untuk memetakan bilik.


Dua skrin yang digunakan dikatakan mempunyai resolusi 8K lengkap dengan teknologi pengesanan mata. Sekiranya demikian, ini adalah paparan VR dengan resolusi tertinggi dari mana-mana peranti di pasaran sekarang.


Walau bagaimanapun, skrin tidak akan terus berjalan dengan resolusi 8K. Peranti akan menggunakan teknologi penjejakan mata untuk menentukan arah mata pengguna, dan memberikan resolusi yang lebih tinggi ke arah yang dilihat. Sementara itu, bahagian yang tidak dilihat akan dipaparkan dengan resolusi yang lebih rendah.


Ini dilakukan untuk meningkatkan prestasi, kerana menjalankan dua skrin dengan resolusi 8K masing-masing memerlukan daya pengkomputeran yang tinggi. Atas sebab ini, Apple dikatakan akan mengembangkan cip Apple Silicon baru yang lebih pantas daripada M1 untuk digunakan pada alat dengar ini.


Apple kini dikatakan sedang bereksperimen dengan beberapa kaedah untuk mengawal alat dengar. Seperti pengesanan gerakan tangan dan mata, butang main di tepi alat dengar, dan lain-lain.


Alat dengar itu sendiri digambarkan sebagai peranti VR tetapi dengan beberapa fungsi AR. Apple akan menjadikan alat dengar ini sebagai batu loncatan untuk mencapai tujuan utama mereka, sebuah peranti AR ringan yang tidak berbeza dengan cermin mata biasa.

Previous Post Next Post

Contact Form