Google Pixel Dapat Mengukur Denyutan Jantung Menggunakan Kamera

 


Google akan menambahkan dua ciri kesihatan yang menarik untuk telefon Pixel dan telefon Android yang lain. Ciri ini dapat membaca degupan jantung dan pernafasan pengguna hanya dengan kamera.

Fungsi ini kemudian dapat diakses melalui aplikasi Google Fit yang dapat diunduh di telefon bimbit. Google mengatakan kedua-dua ciri ini hanya bertujuan untuk memantau kesihatan pengguna, dan tidak dapat menilai atau mendiagnosis keadaan perubatan.


Untuk mengukur kadar pernafasan menggunakan aplikasi Fit, pengguna hanya menghalakan kamera depan telefon mereka ke kepala dan dada. Doktor biasanya mengukur kadar pernafasan pesakit dengan melihat kenaikan dan penurunan dada mereka, dan Google ingin mengulangi prosedur itu.


"Teknik pembelajaran mesin yang kami gunakan pada dasarnya berusaha menirunya," kata Pengurus Produk Kesihatan Google Jack Po..


Untuk mengukur degupan jantung, pengguna hanya meletakkan jari mereka di kamera belakang. Monitor denyut jantung yang dibuat oleh Google mirip dengan fitur yang terdapat pada beberapa telefon Galaxy yang lebih tua, termasuk Galaxy S10, tetapi sekarang sudah tidak dapat digunakan lagi.


Data degupan jantung dari aplikasi Google kurang menyeluruh jika dibandingkan dengan data yang diperoleh dari alat pemakai yang dapat memantau degupan jantung secara berterusan sepanjang hari. Tetapi dengan meletakkan ciri ini di telefon bimbit, Google berharap semakin banyak orang dapat menggunakannya.


"Banyak orang, terutama mereka yang berada di kelas ekonomi yang kurang beruntung sekarang, tidak mempunyai peranti seperti alat pakai, tetapi masih akan mendapat manfaat daripada dapat mengukur kadar pernafasan, degup jantung, dll.," Kata Po.


Ciri detak jantung dan pernafasan baru akan dilancarkan ke telefon Pixel bulan ini. Pasukan Google akan mengkaji bagaimana kedua-dua ciri ini berfungsi pada telefon lain sebelum membawanya ke telefon Android lain di luar Pixel.


"Kami ingin memastikan bahawa ujian yang ketat dilakukan sebelum dilepaskan ke peranti lain," kata Ketua Teknikal Kesihatan Google Jiening Zhan.