Nokia 1.4 Dilancarkan, HP Screen Jumbo USD70


HMD Global baru sahaja melancarkan telefon bimbit Nokia baru untuk segmen tahap kemasukan. Namanya Nokia 1.4 yang dijual dengan harga yang berpatutan dan spesifikasinya ditingkatkan dari generasi sebelumnya.

Nokia 1.4 berdasarkan Android Go dimaksudkan sebagai penerus Nokia 1.3. Perubahan yang nampak paling jelas adalah ukuran skrin yang menjadi jumbo.


Sekiranya skrin Nokia 1.3 berukuran 5,71 inci, layar Nokia 1.4 beresolusi 720p 6,51 inci. Peningkatan lain adalah dalam sektor bateri, dari 3,000 mAh hingga 4,000 mAh jadi sudah tentu ia akan bertahan lebih lama. Walau bagaimanapun, kelajuan bateri Nokia 1.4 yang boleh dicas semula masih terhad kepada 5W dan selain itu tidak ada palam USB Type C, masih hanya microUSB.


Nokia 1.4 dilengkapi dengan sistem operasi Android 10 Go Edition yang dapat ditingkatkan ke Android 11 Go dan dijanjikan akan menerima kemas kini sekurang-kurangnya 2 tahun. Versi sistem operasi Android yang ringan ini menjanjikan operasi yang lancar walaupun Nokia 1.4 hanya dilengkapi dengan pemproses Qualcomm Snapdragon 215.


Bagi pilihan kapasiti RAM dari 1 GB, 2 GB hingga 3 GB dengan storan dalaman 16 GB, 32 GB hingga 64 GB. Ada slot microSD untuk memperluas kapasiti penyimpanan.


Terdapat dua kamera utama di Nokia 1.4 dengan resolusi 8 megapiksel dan 2 megapiksel masing-masing untuk menyokong tangkapan makro. Pengimbas cap jari diletakkan di bawahnya. Sedangkan untuk kamera depan, resolusi adalah 5 megapiksel.


Untuk meningkatkan kualiti kamera, aplikasi kamera Camera Go dari Google disertakan dalam Nokia 1.4 dengan pelbagai fitur termasuk mod malam dan potret. Telefon bimbit ini akan mula dijual pada pertengahan Mac di pelbagai negara dengan harga mulai USD70. Pilihan warna adalah Fjord, Charcoal, dan Dusk..