Fakta mengenai Bill Gates dituduh menggunakan pelakon ketika dia diberi vaksin terhadap korona


Bill Gates baru-baru ini menyiarkan gambar menerima suntikan vaksin Corona. Di sana, pengasas Microsoft memakai topeng sehingga wajahnya benar-benar tidak kelihatan. Ini nampaknya mencetuskan teori konspirasi di media sosial.


Tuduhan dilemparkan bahawa lelaki yang menerima vaksin itu sebenarnya bukan Bill Gates sendiri tetapi seorang pelakon. 'Bukti' yang dikemukakan adalah bahawa bentuk telinga dalam foto tidak sama dengan telinga Bill Gates seperti yang terlihat di beberapa fotonya.



Namun, sudah pasti teori konspirasi ini tidak benar. Tidak ada bukti yang boleh dipercayai bahawa orang yang ditunjukkan adalah Bill Gates palsu.


"Walaupun telinganya terlihat lebih melengkung pada foto vaksin, nampaknya ini disebabkan oleh tekanan pada topengnya," kata Reuters.


Dalam foto lain ketika memakai topeng, bentuk telinga Bill Gates berubah seperti itu. "Kemudian bentuk wajahnya juga sesuai dengan penampilannya jika dia tidak memakai kacamata," tambah Reuters.


Ini adalah kesekian kalinya Bill Gates menjadi sasaran teori konspirasi semasa wabak Corona. Teori yang dimaksud, misalnya, memanggil Bill Gates sebagai dalang di sebalik virus Corona dan ingin menanam mikrocip dengan vaksin. Mengenai hal ini, Gates sudah menyatakan kemarahannya.


"Tidak ada yang meramalkan bahawa saya akan menjadi sangat terkenal dalam teori-teori yang sangat jahat ini. Saya sangat terkejut dengannya dan saya berharap (teori) akan segera hilang," kata Gates.


Dia tidak dapat memahami mengapa seseorang menuduhnya memasang mikrocip dengan vaksin Corona untuk mengintip orang. "Saya tidak tahu dari mana asalnya. Mengapa saya terlibat dalam perkara seperti itu? Saya tidak faham," kata Bill Gates dengan geram.