HideX, peti keselamatan digital yang menyamar sebagai kalkulator




Salah satu cara untuk melindungi atau menyembunyikan data peribadi dari telefon bimbit adalah dengan menggunakan aplikasi penyimpanan data. Terdapat satu aplikasi penyimpanan data yang unik, yang menyamar sebagai kalkulator.


Aplikasi ini dipanggil HideX, atau nama lengkapnya adalah Kalkulator Kunci - Aplikasi Penyembunyikan & Foto Vault - HideX dan boleh didapati di Google Play Store. Pada masa penulisan ini, aplikasi telah dipasang lebih dari 10 juta kali dengan penilaian 4.7 daripada 580 pengguna.


Satu PIN untuk akses digital 'selamat'


HideX direka untuk memudahkan pengguna menyembunyikan semua fail dan aplikasi yang bersifat peribadi untuk mengelakkan mereka yang suka membuka telefon bimbit mereka.



Hanya dengan 1 PIN yang dapat dimasukkan ketika aplikasi HideX dibuka pertama kali, pengguna akan ditunjukkan tampilan yang menyerupai peluncur dengan berbagai ikon dan tetapan yang dapat disesuaikan sesuai kebutuhan.


Seperti namanya, Kunci Kalkulator HideX menjadikan paparan PIN input menyerupai kalkulator yang tidak akan menimbulkan kecurigaan orang yang membukanya. Masukkan PIN 4 digit, kemudian tekan butang yang sama (=), maka pengguna akan memasuki pelancar HideX.



Ciri galeri HideX untuk menyembunyikan fail


Apabila anda memasuki paparan utama HideX yang menyerupai pelancar, pengguna dapat mengklik ikon galeri untuk mula menyembunyikan fail di telefon bimbit.


Klik butang "+" di sudut kanan bawah, kemudian pilih fail yang ingin anda sembunyikan. Selepas itu, fail ini tidak dapat dijumpai dari pengurus fail biasa, tetapi hanya dapat diakses dari galeri HideX.


Aplikasi HideX



Mahukan lebih banyak privasi? Terdapat penyemak imbas + VPN terbina dalam

Selain menyembunyikan fail, HideX juga dapat digunakan sebagai penyemak imbas peribadi. Dari pandangan utama HideX, pengguna dapat mengklik ikon penyemak imbas untuk mula menggunakannya.


Aplikasi penyemak imbas di HideX merangkumi VPN untuk memastikan kerahsiaan data yang anda sampaikan di internet. Apabila ciri VPN HideX aktif, pengguna dapat melihat ikon kunci kecil di bar status.



Satu lagi ciri privasi di HideX


HideX menawarkan pelbagai ciri selain dari yang dijelaskan sebelumnya. Salah satu yang terbaik adalah Sembunyikan Aplikasi, yang sesuai dengan namanya, berfungsi menyembunyikan aplikasi dari skrin utama utama telefon pengguna.


Selain dari Hide Apps, ada juga Clone App yang berfungsi mengklon aplikasi yang anda inginkan, yang biasanya banyak digunakan untuk aplikasi kloning chat dan media sosial.


Walau bagaimanapun, 2 ciri ini, Sembunyikan Aplikasi dan Aplikasi Klon, hanya dapat digunakan jika anda melanggan ciri premium yang dibahagikan kepada mingguan atau tahunan.