IPhone Skrin Lipat Terpantas Dilancarkan Tahun Ini

 


Apple nampaknya masih memikirkan untuk melancarkan iPhone yang boleh dilipat. Sekiranya demikian, ada kemungkinan telefon layar lipat ini hanya akan dilancarkan pada tahun 2024 paling awal, menurut laporan dari media Korea Selatan, The Elec.

Beberapa laporan lain mengatakan bahawa Apple akan melancarkan peranti skrin lipat pertamanya pada tahun 2023. Untuk mengikuti jadual pelancaran, Apple mesti mempunyai rancangan produk khusus pada separuh kedua tahun 2021.


Syarikat yang berpangkalan di Cupertino, California biasanya memulakan proses pembangunan dengan rakan kongsi sekurang-kurangnya dua hingga dua tahun sebelum produk dilancarkan.


Apple juga akan melantik rakan kongsi untuk menyediakan bahan dan komponen yang akan digunakan produk setelah reka bentuk selesai. Namun sampai sekarang belum ada pergerakan yang jelas dalam rantai penawaran, seperti yang dikutip dari The Elec.


Sekiranya Apple benar-benar melancarkan iPhone yang boleh dilipat pada tahun 2023, rakan panel OLEDnya Samsung dan LG harus mula membuat pelaburan besar pada tahun 2022. Kedua-dua syarikat Korea Selatan itu sudah menjadi penyedia panel OLED untuk iPhone 12.


Apple terkenal kerana tidak terburu-buru melancarkan produk baru. Oleh itu, jika mereka telah menyiapkan rantaian bekalan untuk telefon layar lipat pada akhir tahun ini, kemungkinan produk tersebut hanya akan tersedia secara komersial pada tahun 2024.


Elec juga melaporkan bahawa Apple masih mempertimbangkan margin keuntungan iPhone yang boleh dilipat. Lebih-lebih lagi, ketika ini Apple masih dalam proses peralihan dari panel LCD ke OLED untuk iPhone.


Panel OLED berharga lebih tinggi daripada LCD, yang bermaksud bahawa jika Apple hanya melancarkan iPhone dengan OLED, margin keuntungan mereka akan menjadi tipis. Kerana itu mereka masih memikirkan untuk melancarkan iPhone skrin lipat.


Keberadaan iPhone layar lipat sememangnya dikhabarkan sejak sekian lama. Baru-baru ini, Bloomberg melaporkan bahawa Apple telah mula fokus untuk mengembangkan prototaip layar lipat untuk telefon bimbit.


Syarikat yang dibuat oleh Steve Jobs bahkan telah mempertimbangkan beberapa ukuran skrin yang akan digunakan. Tetapi Bloomberg menunjukkan bahawa iPhone skrin lipat mungkin tidak akan diperkenalkan dalam beberapa tahun atau tidak akan dilancarkan sama sekali.

Previous Post Next Post

Contact Form