Lenovo Legion Slim 7i, Laptop Gaming dengan Berat 1.86 Kg


Lenovo membawa komputer riba permainan terbarunya ke Indonesia, iaitu Legion Slim 7i. Yaitu komputer riba 15 inci dengan kad grafik Nvidia GeForce RTX yang didakwa sebagai yang paling ringan di dunia.


CPU yang digunakan dalam Legion Slim 7i adalah Intel Core i7-10879H 8-teras dan GPU dalam konfigurasi tertinggi adalah Nvidia RTX 2060 Max-Q. Gabungan CPU dan GPU dengan berat ringan, menurut Lenovo, menjadikan Legion Slim 7i sesuai sebagai mesin permainan mudah alih.


Lenovo Legion Slim 7i ada di sini bukan hanya untuk pemain tetapi juga untuk pencipta kandungan dan mereka yang bekerja di dunia kreatif yang memerlukan spesifikasi tertinggi, serta mereka yang memerlukan mobiliti tinggi.


Lenovo Legion Slim 7i merupakan komputer riba permainan yang bukan sahaja memberikan prestasi pantas, tetapi juga profil tipis dan ringan untuk semua keperluan anda dalam perjalanan.



Pilihan GPU ini agak unik, kerana Nvidia sebenarnya telah mengeluarkan siri RTX 3000 untuk komputer riba beberapa waktu lalu, dan nampaknya untuk resolusi 4K, GPU terbaru ini adalah pilihan yang lebih tepat. Tetapi mungkin GPU belum tersedia secara meluas.


Tubuh setebal 17.9mm dan berat 1.86kg, dan diperbuat daripada aluminium. Baterinya 71WHr dan diklaim tahan selama 8 jam, dan dilengkapi dengan teknologi Rapid Charge Pro.


Selain nipis, komputer riba ini didakwa mampu menghilangkan haba dari komponen yang digunakannya. Teknologi pelesapan haba disebut Coldfront 2.0, yang mempunyai sistem kipas ganda dengan lubang saluran quad.



Legion Slim 7i juga dilengkapi dengan sistem biometrik, iaitu sensor cap jari dan pengecaman wajah untuk Windows Hello. Terdapat juga Shutter Privasi untuk menutup kamera web untuk perlindungan privasi lebih lanjut.


Mengenai penyimpanan, kapasiti yang tersedia adalah hingga 1TB M.2 NVMe PCIe SSD, hingga 32GB 3200 MHz DDR4 memori, dan beberapa pilihan layar. Panel paparan 15.6-inci In-Plane-Switching (IPS) yang disertakan merangkumi IPS Full HD dengan 100% sRGB, kadar penyegaran 144Hz dan kecerahan 300 nits - sesuai untuk streamer.


Papan kekunci yang digunakan adalah TrueStrike, yang diklaim sangat responsif, mempunyai kunci perjalanan 1.3mm yang dilengkapi dengan pilihan Corsair iCUE RGB.