Mengalahkan PUBG, Among US Menjadi Permainan Mudah Alih yang Paling Banyak Dimuat turun



Pada tahun 2020, semasa wabak COVID-19, ternyata lebih banyak pengguna mudah alih memuat turun permainan Among Us daripada permainan lain di seluruh dunia.


Menurut data yang dikeluarkan oleh Apptopia, permainan Among Us telah dimuat sebanyak 41 juta muat turun di Amerika Syarikat dan 264 juta muat turun di seluruh dunia.


Ini berjaya mengalahkan permainan seperti PUBG mobile dan Roblox. Walau bagaimanapun, kedua-duanya kekal dalam 10 permainan teratas dengan pendapatan kasar tertinggi tahun ini.



Among Us dikeluarkan pada tahun 2018, tetapi tidak begitu popular pada masa itu. Itu hanya hit di Twitch ketika memasuki karantina.


Pada bulan November hampir setengah bilion orang bermain permainan yang tersedia di pelbagai platform seperti mudah alih, Nintendo Switch dan PC.


Permainan ini juga akan dikeluarkan untuk peranti Xbox One, Xbox Series S, dan Xbox Series X.


Among US sendiri adalah permainan dalam talian berbilang pemain. Permainan ini mempunyai ciri dan berbeza dengan kebanyakan permainan lain. Pemain mesti dapat bekerjasama dan dapat meyakinkan antara satu sama lain.


Games Among Us dicipta oleh studio permainan Innersloth. Dalam permainan terdapat dua peranan yang berbeza, iaitu Crewmate dan Impostor. Pemain crewmate berada dalam kedudukan yang baik sehingga penyamar akan bertindak sebagai pengkhianat dan cuba membunuh semua anggota kru.