5 Permainan Dilarang di Beberapa Negara


 Pada dasarnya, permainan video dibuat untuk hiburan. Tetapi sebenarnya, ada permainan yang telah dilarang di beberapa negara.

Memandangkan intinya sebagai hiburan, pembangun bersaing untuk membuat permainan yang mempunyai pelbagai jenis kandungan di dalamnya. Namun, tidak semua negara menerima perkara yang dikemukakan oleh pemaju.


Beberapa negara telah menyekat permainan video kerana bimbang akan kepentingan warganya. Keberadaan kandungan yang ganas dan potensi untuk mengubah pemikiran pemain di negara mereka, telah membuat mereka melarang sebilangan permainan beredar. Akibatnya, pemaju harus merasakan kesannya.


Judul permainan apa yang berjaya membuat marah beberapa negara sehingga akhirnya disekat? Sila rujuk artikel berikut:


1. Battlefield 4

Permainan genre First-Person Shooter ini sebenarnya sangat menyeronokkan untuk dimainkan. Judul yang dibuat oleh EA DICE adalah siri kesinambungan yang dikeluarkan pada bulan Oktober 2013. Peminat Battlefield menanti kehadirannya. Anda lihat, permainan ini sudah terkenal bahkan sebelum kedatangan Counter-Strike. Pada masa lalu, tidak banyak tajuk FPS mempunyai jalan cerita yang mendalam seperti Battlefield 4.


Namun, beberapa negara termasuk China menganggap bahawa terdapat kandungan dalam permainan yang mencela imej China. Sebabnya ialah dalam peluasan pek Battlefield yang berjudul China Rising, terdapat banyak perkara yang membawa pasukan perang negara itu. Salah satunya adalah pengkhianatan Laksamana Chang untuk menjatuhkan pemerintah tempatan. Dari sini, negara China melarang peredaran Battlefield 4 di mana-mana platform termasuk PC dan Playstation.


2. Animal Crossing: New Horizon

Siapa sangka permainan yang santai seperti Animal Crossing: New Horizon boleh dilarang dari China dan beberapa sekutunya? Nintendo tidak menyangka bahawa ada pemain yang membuat mesej anti-pemerintah melalui alat corak khusus. Tidak berpuas hati, pemerintah melarang peredaran permainan ini secara rasmi di negara ini.


Sudah tentu, larangan ini memberi kesan kepada pasaran Nintendo di China. Ini kerana sejak dirilis pada bulan Maret 2020, permainan ini disukai kerana merupakan hiburan alternatif yang menarik semasa pandemi COVID-19. Nasib baik, pengedar masih mempunyai acara untuk menjual permainan ini kepada pemain melalui pasaran kelabu.


3. PUBG Mobile


Genre Battle Royale mempunyai tempat tersendiri untuk peminat permainan menembak, termasuk PUBG Mobile. Permainan yang dibuat oleh Tencent ini telah meroket sejak diluncurkan pada tahun 2018. Bukan hanya dalam industri permainan, PUBG Mobile juga meningkatkan dunia persaingan kompetitif (Esports) . Namun, tidak semua setuju bahawa PUBG Mobile adalah permainan yang dapat mengangkat pasaran permainan.


India, Pakistan, dan Afghanistan melarang keras PUBG Mobile beredar di negara mereka. Sebabnya berbeza. India mempunyai konflik di perbatasan antara Lembah Galwan dan China yang mengakibatkan penyekat 89 aplikasi mudah alih dari China, termasuk PUBG Mobile. Sekiranya Pakistan dan Afghanistan mempunyai masalah yang sama, iaitu, permainan ini memberi kesan psikologi yang buruk kepada remaja di sana kerana ia mengandungi banyak unsur keganasan.


Uniknya, penyekat di India tidak mengurangkan pasaran Tencent Games. Dilaporkan oleh Sensor Tower, pendapatan PUBG Mobile sebenarnya meningkat dari tahun sebelumnya sebanyak 13.3% dari September 2019-September 2020. Di antara permainan mudah alih dunia, PUBG Mobile berada di tempat kedua setelah Honor of Kings.


4. Mortal Kombat Series


Harus diakui bahawa Mortal Kombat mempunyai kandungan ganas yang cukup melampau. Anda lihat, ada banyak adegan darah dan kejam yang dipaparkan di dalamnya. Dikritik bahawa ini boleh membahayakan keadaan mental warga Brazil dan Jerman. Sebabnya ialah tahap keganasan di Brazil cukup membimbangkan dan kehadiran siri Mortal Kombat di negaranya dirasakan berpotensi meningkatkan jenayah.


Di Jerman, permainan ini disekat kerana dianggap tidak berpendidikan. Kerajaan juga memaksa Lembaga Penarafan Perisian Hiburan (ESRB) meletakkan label penilaian pada setiap tajuk Mortal Kombat. Ini bertujuan agar Jerman mempunyai alasan untuk menyekat mereka kerana mereka telah menetapkan had mereka sendiri terhadap penilaian keganasan.


5. Postal Series


Di antara tajuk-tajuk ini, francais permainan Pos adalah yang paling disekat, iaitu sehingga 13 negara. New Zealand dan Sweden adalah negara yang melarang keras permainan ini beredar di negara mereka. Sebabnya terdapat terlalu banyak kandungan kontroversi dan ganas di dalamnya.


Malah Perkhidmatan Pos AS (USPS) menuntut pemaju, Run With Scissors, kerana mencemarkan nama baik mereka dalam permainan. Perbicaraan berjalan selama enam tahun dan mengakibatkan penyekat tajuk Pos.


Harus diakui bahawa, permainan ini mengandungi banyak kandungan yang sangat berbahaya. Dari tempat pengganas meletupkan sebuah bangunan, tindakan pembunuhan beramai-ramai, hingga penentangan terhadap pemerintah adalah motif utama misi yang berlangsung dalam permainan. 13 negara yang menyekat permainan ini sangat membimbangkan pemikiran orang pada tahun 1997 ketika tajuk pertama dikeluarkan.


Akhirnya, pembangun menyerah dan cuba melembutkan beberapa kandungan yang dianggap membimbangkan. Pada tahun 2013, Run With Scissors mengeluarkan semula Postal on Steam, bahkan pada tahun 2016 mereka membuat semula Postal Redux sehingga dapat dimainkan pada perkakasan yang lebih moden, mereka bahkan memaksimumkan grafik menggunakan Unreal Engine 4.

Previous Post Next Post

Contact Form