Petua untuk Menggunakan WhatsApp dengan selamat tanpa perlu berpindah ke Telegram atau Signal

 


WhatsApp membuat perubahan pada dasar privasi pengguna, sejak itu segelintir orang yang mementingkan keselamatan data peribadi memutuskan untuk berpindah ke platform lain seperti Telegram dan Signal.

Tidak bermaksud untuk berpindah dari platform WhatsApp ke Telegram atau Signal? Lakukan petua ini untuk menjaga keselamatan anda di WhatsApp 


1. Tidak berkongsi maklumat penting di WhatsApp

Syarikat gergasi milik Facebook telah melancarkan dasar privasi barunya yang membolehkan syarikat mengakses lebih banyak butiran daripada sebelumnya. Walaupun syarikat memastikan mereka tidak membaca mesej pengguna, lebih baik mengelakkan berkongsi maklumat sulit di WhatsApp.


2. Dayakan pengesahan 2 langkah

Tidak dapat tidak, ada sebilangan pengguna WhatsApp yang mengeluh tentang pengalaman diretas. Untuk mengelakkan ini, pengguna dapat mengaktifkan pengesahan 2 langkah di WhatsApp. Dengan menggunakan fitur ini, pengguna tidak hanya akan diminta mengisi OTP ketika menyiapkan akaun WhatsApp mereka di telefon pintar baru, tetapi mereka juga akan diminta memasukkan pin enam digit.


Cara mengaktifkannya dengan cara berikut. Masukkan Tetapan WhatsApp> Akaun> Pengesahan Dua Langkah.


3. Gunakan kunci aplikasi WhatsApp lalai

Pengguna WhatsApp dapat meningkatkan keselamatan aplikasi dengan mengaktifkan fitur kunci aplikasi. Untuk melakukan itu, pengguna hanya perlu menuju ke Tetapan WhatsApp> Akaun> Privasi> Kunci Skrin.


4. Aktifkan kunci Web WhatsApp

WhatsApp baru-baru ini melancarkan kemas kini yang membolehkan pengguna mengunci Web WhatsApp di PC. Sekiranya ini diaktifkan, pengguna akan diminta untuk mengesahkan diri mereka dengan pengesahan Biometrik untuk menyediakan Web WhatsApp pada komputer riba atau PC baru.


5. Periksa tetapan privasi

Terakhir, pengguna WhatsApp disarankan untuk memeriksa tetapan privasi mereka. Dengan menggunakan halaman tetapan 'Privasi', pengguna dapat memilih siapa yang dapat melihat gambar profil, status dan terakhir dilihat.