Syarikat Elon Musk Rocket SpaceX Menerima Dana sebanyak USD850 juta Suntikan Dana


Syarikat penerbangan ruang angkasa SpaceX melengkapkan pusingan pendanaan terbarunya sebanyak USD 850 juta  pada minggu kedua Februari 2021. Menurut maklumat dari sebilangan pihak yang mengetahui perkara ini.


Suntikan dana, penilaian syarikat angkasa yang dimiliki oleh Elon Musk telah meroket menjadi USD 74 billion.


Dana baru ini menjadikan penilaian SpaceX meningkat 60 peratus. Sebelumnya pada bulan Agustus 2020, SpaceX mengumpulkan dana sekitar USD 2 billion yang menjadikan nilai penilaiannya menjadi USD 46 billion pada waktu itu.


Pembiayaan ini datang ketika SpaceX mengembangkan dua projek yang memerlukan modal, secara serentak.


Projek pertama adalah Starlink, yang merupakan usaha untuk membina satelit untuk menyediakan rangkaian internet dari atas Bumi.


Dianggarkan, Starlink akan menghabiskan USD 10 bilion untuk membinanya. Namun, Starlink diramalkan akan menghasilkan USD 30 bilion untuk syarikat itu.


SpaceX telah melancarkan sekurang-kurangnya 1,000 satelit Starlink. Perkhidmatan internet melalui Starlink juga telah diuji beta untuk pengguna di Amerika Syarikat, Kanada dan UK.


Projek lain ialah roket Starship SpaceX dalam pembangunan. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, SpaceX telah berjaya melancarkan beberapa prototaip Starship dan mendarat dengan selamat dalam percubaan.


Masih berkaitan dengan Starship, SpaceX juga ingin mengembangkan sistem roket yang dapat digunakan berulang kali untuk penerbangan komersial. Dengan cara itu, perjalanan ke angkasa dapat menjimatkan kos.


Cita-cita SpaceX banyak. Sebelum ini, syarikat penerbangan angkasa Elon Musk, SpaceX, merancang untuk menghantar misi angkasa dengan kru awam untuk pertama kalinya.


Rencananya, misi ruang angkasa yang disebut Inspiration4 akan dilancarkan pada akhir 2021. Fokus misi ini adalah amal dan diperintahkan oleh seorang usahawan teknologi, Jared Isaacman.


Dalam pengumuman syarikat itu, SpaceX mengatakan akan memilih tiga orang awam lain untuk menjadi kru Dragon Crew, menemani Jared Isaacman.


Isaacman adalah juruterbang terlatih dan CEO syarikat teknologi Shift4 Payments. Dia mengatakan bahawa dia telah menyumbangkan USD 100 juta untuk Hospital Kanak-kanak St. Jude.


Isaacman berhasrat untuk mengundang banyak orang untuk menyumbang untuk mengumpulkan USD 200 juta untuk Hospital Kanak-kanak St. Jude.


Kemudian, setiap orang yang menderma minimum USD 10 akan berpeluang untuk dipilih sebagai kru misi ruang angkasa SpaceX ini.


"Tiga orang akan dipilih untuk mewakili tonggak misi kepemimpinan, harapan, kemurahan hati dan kemakmuran. Walaupun satu orang telah dipilih, kru penuh hanya akan diumumkan dalam beberapa minggu ke depan," kata SpaceX.


Elon Musk juga mengatakan bahawa misi ini merupakan tonggak penting untuk membolehkan akses ke ruang untuk semua orang.

Previous Post Next Post

Contact Form