Tips Mengelakkan Menjadi Mangsa Phishing di Instagram


Bersama dengan Hari Internet Selamat Sedunia, Instagram juga berkongsi petua untuk penggunanya agar tidak menjadi mangsa penipuan dengan menggunakan kaedah pancingan data dan mesej yang mencurigakan.


Seperti diketahui, sebilangan pengguna mungkin telah menerima Mesej Langsung bagi pihak Instagram.


Isi pesan juga bervariasi, mulai dari pemberitahuan hingga menghapus akun atau tawaran hingga membuat akun yang disahkan.


Tetapi Instagram dalam pernyataan rasmi  memastikan bahawa ia tidak pernah menghubungi pengguna melalui Mesej Langsung. Syarikat hanya menggunakan e-mel sebagai saluran komunikasi dengan pengguna.


Menurut syarikat itu, akaun yang disahkan yang melakukan tindakan atas nama Instagram berlaku setelah pelaku meretas akaun tokoh awam. Oleh itu, akaun ini biasanya disertakan dengan tanda centang biru.


Selain urutan langsung, phishing juga boleh dilakukan melalui e-mel. Untuk itu, pengguna diminta untuk lebih berhati-hati ketika mendapat e-mel yang mencurigakan bagi pihak Instagram atau Facebook.


"Perkara utama yang harus anda lakukan adalah tidak mengklik pautan dalam mesej tanpa menyemaknya terlebih dahulu," tulis syarikat itu dalam pernyataannya. Selain itu, terdapat beberapa ciri utama e-mel palsu yang perlu diingat.


Salah satunya ialah typo. Jadi, terdapat huruf dan nombor tambahan di alamat e-mel pengirim, seperti Instgram, Inst4gram, Instagram1, dan 1nstagram.


E-mel juga biasanya menggunakan domain awam, bukan domain syarikat Instagram atau Facebook. Mesej dalam e-mel juga biasanya mengandungi ancaman atau tawaran untuk mengesahkan akaun.


"Harus diingat bahawa Instagram tidak pernah meminta pengguna untuk mengesahkan akaun untuk mendapatkan pengesahan dan tidak pernah meminta pembayaran untuk proses pengesahan," tulis Instagram menekankan.


Mesej juga biasanya mengandungi permintaan yang mendorong pengguna untuk mengklik pautan. Selepas itu, pautan akan meminta pengguna memasukkan maklumat akaun peribadi, seperti nama pengguna dan kata laluan.


Instagram juga mengatakan pengguna dapat memanfaatkan fitur dalam aplikasi untuk memastikan e-mel yang mereka terima benar-benar berasal dari mereka. Ciri yang dimaksudkan ialah E-mel dari Instagram


"Sekiranya e-mel yang anda terima disenaraikan dalam senarai E-mel dari Instagram, dapat dipastikan bahawa e-mel itu secara rasmi dari Instagram," tulis syarikat itu.


Untuk dapat mengakses ciri E-mel dari Instagram, pengguna dapat mengikuti langkah-langkah berikut:


  • Buka Tetapan, dengan menekan ikon tiga baris di sudut kanan atas profil Instagram
  • Pilih Keselamatan
  • Kemudian buka E-mel dari Instagram dan E-mel dari Instagram

Selain dari Instagram, ciri serupa boleh didapati di Facebook. Pengguna boleh menyemak 'E-mel Terkini dari Facebook' di bahagian Keselamatan dan Log Masuk di menu Tetapan.