Banduan bebas setelah 37 tahun, terkejut dan bingung melihat telefon bimbit


 Seorang banduan di AS dibebaskan setelah 37 tahun dipenjara. Kembali ke dunia nyata, dia bingung melihat telefon bimbitnya dan menghadapi dunia digital hari ini.

Tahun lalu, sekurang-kurangnya 18 negara AS membebaskan tahanan yang hampir menjatuhkan hukuman, sudah tua, atau secara perubatan terdedah kepada kontrak COVID-19. Salah satunya ialah Renaldo Hudson.


Dipetik dari NBC News, setelah 37 tahun dipenjara, Hudson terkejut ketika diberi telefon pintar Samsung. Sudah tentu dia bingung, kerana teknologi ini tidak dapat difikirkan oleh orang Amerika pada tahun 1983, ketika dia mula menjalani hukumannya.


"Orang mengajar saya, mengatakan perkara seperti 'Mudah, buka ini, buka saja, buka penyemak imbas.' Saya bertanya kembali, mungkin soalan saya terdengar bodoh 'Apa itu aplikasi? Siapa penyemak imbas?' Seperti itu, "kata Hudson.


Hudson, seperti banyak yang meninggalkan penjara setelah menjalani hukuman lama, dengan cepat menyedari dia telah memasuki dunia baru, yang sangat bergantung pada teknologi dan inovasi.


Cabaran yang dihadapinya semakin besar dalam satu tahun terakhir kerana dia menghadapi dunia yang dilanda wabak COVID-19. Seperti yang diketahui, keadaan pandemik telah mendorong sebahagian besar kehidupan kini dilakukan secara dalam talian.


Banyak perkhidmatan sosial dan program pekerjaan yang diandalkan oleh bekas tahanan untuk kembali ke masyarakat tidak dapat diakses tanpa pengetahuan menyeluruh mengenai internet.


Pakar undang-undang menganggap ini adalah masalah yang telah diabaikan oleh organisasi yang berkenaan. Mereka mesti menolong dan memudahkan bekas tahanan mengaksesnya.


Apalagi pada masa sekarang, walaupun dunia tidak mengalami wabak, bekas banduan kadang-kadang berjuang untuk menyesuaikan diri dengan inovasi teknologi selama beberapa dekad yang telah berlalu ketika mereka menjalani hukuman.


Contohnya, pada tahun 1983 ketika Hudson dipenjarakan, telefon bimbit seberat kira-kira 1 kilogram dan lebih besar daripada bata. Fungsinya terhad untuk membuat panggilan sahaja.


Telefon pintar masa kini, walaupun dalam perkembangannya mulai menjadi "lebih besar" lagi, masih membingungkan kerana mereka mempunyai banyak fungsi, bukan hanya untuk membuat panggilan.


Terdapat perkhidmatan penting yang perlu diakses oleh banyak bekas tahanan ketika mereka pulang ke rumah, seperti insurans kesihatan, setem makanan, rawatan perubatan, peluang pekerjaan, dan pengenalan rasmi.


Sebelum wabak itu, mereka secara fizikal boleh pergi ke Jabatan Kendaraan Bermotor, pejabat perkhidmatan sosial, atau agensi pekerja. Kini, semuanya dalam talian, dan halangan untuk mengakses perkhidmatan ini jauh lebih besar.

"Saya berusaha keras untuk menyesuaikan diri untuk menjawab kekeliruan dan semua perkara baru ini. Saya akhirnya menjumpai internet di telefon bimbit saya. Ia menghubungkan saya dengan dunia pada tahap yang tidak pernah saya bayangkan sebelumnya," tutup Hudson.

Banduan bebas setelah 37 tahun, terkejut dan bingung melihat telefon bimbit Banduan bebas setelah 37 tahun, terkejut dan bingung melihat telefon bimbit Reviewed by thecekodok on 6:15:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.