Ciri Peta Google Baru Membantu Pengguna Menjimatkan Bahan Bakar & Mesra Alam

 


Peta Google melancarkan sejumlah ciri baru untuk membantu pengguna menjalani kehidupan yang lebih hijau. Fungsi ini dilancarkan berikutan komitmen berterusan yang diumumkan oleh Google tahun lalu untuk membantu satu bilion orang mengurangkan jejak karbon mereka.

Ciri pertama yang diperkenalkan adalah laluan mesra alam dalam memandu navigasi. Dengan ciri ini, Peta Google secara automatik akan menggunakan laluan yang mempunyai jejak karbon terendah dengan anggaran waktu ketibaan yang hampir sama.

Sekiranya laluan mesra alam meningkatkan masa ketibaan dengan ketara, pengguna akan dapat membandingkan kesan pelepasan karbon antara laluan yang ada sehingga mereka dapat memilih antara rute terpantas atau paling ramah lingkungan.



"Kami dapat melakukan ini berkat kepakaran 13 tahun dan kerjasama dengan Makmal Tenaga Diperbaharui Nasional AS," kata Russell Dicker dari pasukan Peta Google, dalam taklimat media maya, Selasa (30/3/2021).


"Melalui perkongsian ini, kami membangun model rute baru yang mengoptimumkan penggunaan bahan bakar terendah, melihat faktor utama seperti kenaikan jalan raya dan kesesakan menggunakan ramalan lalu lintas berdasarkan Google Maps AI," tambahnya.


Fungsi ini akan dilancarkan ke seluruh dunia untuk pengguna Android dan iOS tahun ini.


Peta Google juga akan mempunyai petunjuk arah baru yang memudahkan pengguna untuk mencari pilihan laluan dan mod pengangkutan yang lebih mesra alam, termasuk berjalan kaki, berbasikal atau pengangkutan awam.


Dengan ciri ini, semua maklumat mengenai perjalanan mulai dari biaya, durasi dan jarak untuk semua mod pengangkutan akan ditampilkan pada satu halaman tanpa perlu beralih tab sehingga pengguna dapat membandingkan setiap rute dan mod dengan lebih mudah.


Peta Google juga akan mencadangkan laluan dan mod yang menarik bagi pengguna atau yang popular di suatu tempat. Fungsi ini akan tersedia untuk pengguna Android dan iOS di seluruh dunia dalam beberapa bulan mendatang.


Akhirnya, Peta Google akan memberikan amaran zon pelepasan rendah. Tetapi ciri baru ini akan dilancarkan untuk pengguna Android dan iOS di 100 bandar di Eropah pada Jun ini.


Seperti namanya, fitur ini akan memberi amaran kepada pengguna jika mereka memasuki zon pelepasan rendah untuk dengan cepat mengetahui apakah kenderaan mereka dibenarkan di kawasan itu.


"Anda dapat dengan cepat melihat apakah kenderaan Anda diizinkan di kawasan itu, memilih mod pengangkutan alternatif atau mengambil jalan lain untuk membantu menjaga kebersihan udara," simpul Dicker.

Ciri Peta Google Baru Membantu Pengguna Menjimatkan Bahan Bakar & Mesra Alam Ciri Peta Google Baru Membantu Pengguna Menjimatkan Bahan Bakar & Mesra Alam Reviewed by thecekodok on 5:42:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.