5 Petua untuk Keselamatan Data dengan Backup

 


Kehilangan data penting adalah menjengkelkan, dan ia boleh berlaku dengan pelbagai alasan. Atas sebab ini, membuat sandaran data adalah perkara yang sangat penting untuk dilakukan, terutamanya untuk data penting yang berkaitan dengan tempat kerja atau sekolah serta data berharga, seperti foto lama.

Dalam satu kenyataan yang diterima , Western Digital (WD) mengajak pengguna PC dan telefon bimbit untuk merayakan Hari Sandaran Sedunia yang jatuh pada 31 Mac dengan menyandarkan data berharga pada semua peranti elektronik mereka. Berikut adalah petua untuk mengamankan data dengan sandaran dari WD.


Pada Hari Sandaran Sedunia yang jatuh pada hari ini, Selasa (30/3/2021), Western Digital mengajak pengguna PC dan telefon pintar untuk membuat sandaran data berharga pada semua peranti elektronik. Berikut adalah petua dari Western Digital untuk menyandarkan fail pada PC, tablet, dan telefon pintar dengan selamat dan mudah.


Buat pemfailan yang kemas

Simpan foto, video, dan dokumen penting ke peranti penyimpanan yang selamat, seperti cakera keras atau cakera kilat. Kemudian, arkibkan semua data ini setiap 2 tahun, dan jika boleh, pindahkan semua fail ke peranti storan yang berbeza, sekali setiap 3-5 tahun. Ini penting untuk meminimumkan risiko kerosakan pada peranti elektronik, supaya sandaran fail sentiasa selamat, walaupun dalam jangka masa yang panjang. Inilah sebabnya, seiring dengan kemajuan teknologi digital, peranti kapasiti penyimpanan yang besar semakin diperlukan - terutama jika anda mempunyai banyak video, filem, atau permainan yang memerlukan lebih banyak ruang.

Gunakan perkakasan dan perisian yang disulitkan

Sebagai langkah keselamatan seterusnya, penyulitan data - baik perkakasan dan perisian - sangat penting untuk dilakukan. Tujuannya adalah untuk mendapatkan data yang disandarkan sekiranya diserahkan kepada pihak yang tidak bertanggungjawab. Terutama untuk data sensitif seperti fail peribadi atau syarikat.

Gunakan Kata Laluan

Penggunaan kata laluan atau kata laluan adalah langkah keselamatan seterusnya untuk mengamankan data. Tujuannya agar data tidak dapat diakses oleh pihak lain. Salah satu yang menawarkan ciri berkaitan kata laluan unik ini adalah WD. Di SanDisk Dual Drive, ada fitur yang membolehkan pengguna memberikan kata laluan rahsia ke fail tertentu. Oleh itu, fail masih boleh dikongsi tanpa perlu risau akan kebocoran data sensitif kepada pihak lain.

Sediakan sandaran data automatik

Semakin kerap anda membuat sandaran, semakin baik, kerana data yang disimpan adalah data terbaru. Ini sekarang mudah dilakukan, kerana fitur ini sudah tersedia, baik di cloud maupun di hard disk, seperti WD My Passport dan My Passport Ultra yang mempunyai perisian WD Backup.

Gunakan peraturan 3-2-1 semasa membuat sandaran

Terdapat peraturan 3-2-1 yang patut diterapkan ketika mengamankan data. Yaitu, sekurang-kurangnya 3 salinan data, kemudian simpan 2 salinan data di 2 lokasi yang berbeza, dan akhirnya, simpan 1 salinan data di luar talian. Sebagai contoh, anda boleh membuat sandaran data ke komputer riba, awan dan telefon pintar, tetapi masih mempunyai satu sandaran luar talian, seperti cakera keras. Apa gunanya? Sehingga data dapat diakses setiap saat, walaupun tidak ada sambungan internet.

5 Petua untuk Keselamatan Data dengan Backup 5 Petua untuk Keselamatan Data dengan Backup Reviewed by thecekodok on 5:54:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.