Inovasi Peta Google Jadi Bukan Hanya Aplikasi Peta


 Google Maps baru sahaja mengumumkan serangkaian ciri baru yang memudahkan jutaan pengguna di seluruh dunia. Tetapi Google tidak akan berhenti berinovasi sehingga Peta bukan hanya aplikasi peta.

"Tantangan yang kami berikan kepada pasukan bukanlah mengenai cara membuat peta yang lebih baik," kata VP Produk Google Maps Dane Glasgow dalam taklimat media maya, Selasa (30/3/2021).


"Ini mengenai mentakrifkan semula seperti apa peta, maklumat yang dijumpainya, dan bagaimana berinteraksi dengannya," tambahnya.


Glasgow mengatakan bahawa pada masa akan datang Google akan meneruskan pengembangan kecerdasan buatan (AI) sehingga dapat memaparkan maklumat yang lebih tepat kepada pengguna Peta di 220 juta negara di dunia. Kini, Peta Google menerima 50 juta kemas kini setiap hari, dari menu restoran baru atau penutupan jalan sementara, dari pengguna dan rakan kongsi di seluruh dunia.


Di samping itu, Google akan mengembangkan teknologi 3D untuk memvisualisasikan maklumat yang ada di peta dengan lebih menarik. Contohnya, seperti ciri Pandangan Langsung Dalaman yang memberikan panduan navigasi yang lebih mudah di dalam bilik, misalnya, untuk mencari lif dan ATM di lapangan terbang atau pusat membeli-belah.


Fungsi baru ini didasarkan pada fitur Live View yang pertama kali diperkenalkan oleh Google Maps pada tahun 2019. Dengan fitur ini, pengguna akan melihat lokasi di sekitar mereka dalam 3D dengan panduan navigasi masa nyata di layar.


"Bayangkan anda mempunyai transit yang ketat di lapangan terbang dan perlu mencari pintu dan mungkin tandas. Sekarang, angkat telefon bimbit anda dan anda akan melihat arah yang ditunjukkan di dunia anda," kata Rusell Dicker dari pasukan Peta Google di majlis yang sama.


Model 3D yang dikembangkan oleh Google kini semakin canggih, malah dapat dengan cepat mengesan bandar di mana pengguna berada ke restoran yang berada di sekitar pengguna.


Pasukan Peta Google juga terus meningkatkan teknologi yang dapat menggabungkan berbilion gambar Street View, udara dan satelit untuk menjadikan peta 2D menjadi peta 3D yang lebih tepat.


Selain itu, Peta Google juga memudahkan pengguna di Amerika Syarikat untuk membeli barang keperluan harian. Google bekerjasama dengan beberapa peruncit AS untuk mengambil barang runcit mereka dari sisi kedai, mengesan status pesanan dalam talian mereka, dan berkongsi waktu ketibaan kedai.


Pengguna yang membeli secara dalam talian juga dapat melihat maklumat penting mengenai penyedia perkhidmatan, masa ketersediaan penghantaran, kos dan lain-lain secara langsung dari Carian dan Peta.


"Selama bertahun-tahun, kami telah melihat bagaimana pelaburan dalam memetakan kota, seperti meletakkan jalan dan perniagaan pada peta, dapat membantu dalam membantu ekonomi tempatan berkembang," kata Glasgow.


"Jadi bagi kami, tidak cukup hanya menciptakan pengalaman canggih ini untuk orang-orang di San Francisco atau Tokyo. Kami sangat komited untuk membangunnya untuk semua orang," katanya.

Inovasi Peta Google Jadi Bukan Hanya Aplikasi Peta Inovasi Peta Google Jadi Bukan Hanya Aplikasi Peta Reviewed by thecekodok on 7:01:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.