Peta Google Akan Menunjukkan Cuaca dan Kualiti Udara

 


Peta Google mempunyai sejumlah fitur baru yang akan segera diluncurkan kepada pengguna Android dan iOS. Salah satunya adalah ciri yang memaparkan kualiti cuaca dan udara.

Ciri cuaca ini akan dipaparkan dalam lapisan khas di peta. Ciri ini akan memaparkan suhu dan keadaan cuaca di suatu lokasi, serta memberikan ramalan setiap jam atau mingguan.


"Oleh itu, jika anda ingin merancang lebih awal, kami mempermudah anda," kata VP Produk Google Maps Dane Glasgow dalam taklimat media maya, Selasa (30/3/2021).


Maklumat cuaca yang dipaparkan di Peta Google akan diberikan oleh The Weather Company yang merupakan platform IBM. Fungsi ini akan tersedia secara global untuk pengguna Android dan iOS dalam beberapa bulan akan datang.


Sementara itu, lapisan kualiti udara di Peta Google akan menunjukkan betapa bersihnya kualiti udara di suatu tempat. Glasgow mengatakan bahawa ciri ini berguna untuk pengguna yang mengalami alahan atau merancang untuk pergi ke tempat yang terdedah kepada kebakaran liar.


Ciri-ciri cuaca dan udara lapisan Google Maps baru dalam Foto Peta Google: dok. Google

Ciri ini akan bergantung pada data dari sumber seperti Airnow.gov dan Lembaga Pencemaran Pusat di India. Lapisan kualiti udara ini akan dilancarkan di Australia, India dan Amerika Syarikat terlebih dahulu dan akan dilancarkan ke negara-negara lain dalam masa terdekat.


Peta Google juga memperluas ketersediaan Mod Memandu Pembantu ke lebih banyak bahasa. Fungsi ini memudahkan pengguna untuk mengirim dan menerima panggilan atau SMS, melihat mesej baru dari berkongsi aplikasi dan meminta teks dibaca secara lisan.


Semua arahan di atas dapat dilakukan hanya dengan menggunakan suara anda melalui Pembantu Google dan tanpa perlu meninggalkan layar navigasi, sehingga perhatian pengguna dapat difokuskan pada pemanduan.


Assistant Driving Mode akan dilancarkan untuk Android di 13 negara baru dalam beberapa bulan akan datang iaitu Australia, Brazil, Kanada, Perancis, Jerman, UK, India, Indonesia, Ireland, Jepun, Mexico, Singapura dan Sepanyol.

Peta Google Akan Menunjukkan Cuaca dan Kualiti Udara Peta Google Akan Menunjukkan Cuaca dan Kualiti Udara Reviewed by thecekodok on 7:08:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.