Ketahui ciri video sinematik pada Mi 11


 Salah satu aspek yang diperjuangkan Xiaomi dalam Mi 11 adalah kemampuan kameranya, terutama kemampuan rakaman video yang diklaim menghasilkan kesan sinematik seperti pengarah yang boleh dipercayai.

Terdapat tiga kamera belakang pada Mi 11, dengan kamera utama mempunyai sensor 108 megapiksel. Kamera utama ini mempunyai lensa 7P yang memiliki teknologi Super Pixel 4in1, untuk membantu menangkap lebih banyak cahaya ketika digunakan untuk mengambil gambar dalam cahaya rendah.


Kemudian kamera ultrawide mempunyai jangkauan 123 darjah, dan mempunyai lensa dengan bukaan f / 2.4. Sementara kamera ketiga adalah telemacro 5 megapiksel, dengan titik fokus paling dekat 3-10cm dari lensa.



Bukan hanya perkakasan kamera yang disorot, tetapi juga pelbagai fitur dari segi perisian, yang dapat meningkatkan kualiti foto dan video yang dihasilkan hanya dengan satu sentuhan.


Menurut Xiaomi, kesan sinematik yang dihasilkan oleh kamera Mi 11 biasanya hanya dapat diperoleh dengan proses penyuntingan yang sengit yang memerlukan masa yang lama. Sementara melalui Mi 11, prosesnya dipendekkan dan hanya memerlukan satu sentuhan di skrin.


Secara keseluruhan terdapat enam kesan sinematik yang dapat dibuat melalui Mi 11, iaitu pembekuan waktu zoom sihir, dunia selari, bingkai beku, selang waktu malam, dan shutter perlahan.


Zum ajaib, misalnya, mampu menghasilkan kesan zoom pada objek semasa latar mengembang. Kesan ini sering disebut tembakan vertigo yang pertama kali digunakan dalam 'Vertigo' Alfred Hitchcock, yang menunjukkan emosi pelakon. Begitu juga, pembekuan masa yang mewujudkan gabungan gambar bergerak dan pegun dalam satu bingkai.


Kesan rana perlahan mengeluarkan gambar dengan kelajuan rana perlahan untuk menghasilkan gambar yang dramatik untuk memaparkan perincian di tempat kejadian. Membekukan kesan bingkai, menghasilkan kesan kreatif yang boleh dimuat naik di media sosial dan mendapat pujian dan komen kagum.


Bukan itu sahaja, terdapat juga pelbagai pilihan penapis video sinematik untuk menambahkan rasa pada video yang dibuat. Sebagai contoh, penggredan warna, yang biasanya dilakukan pada tahap penyuntingan, pada Mi 11 dapat ditampilkan dengan hanya satu sentuhan.


Dalam penggredan warna ini, ada penapis Tango, yang akan meningkatkan tepu warna, kemudian penapis Carmen yang sesuai untuk video luar dengan banyak cahaya, atau fitur Slumber yang sesuai untuk membangun suasana yang dingin dan kaku.


Ketika digunakan untuk merakam video dalam kondisi cahaya rendah, ada fitur Ultra Night Video, yang mengoptimumkan sisi perkakasan dan perisian untuk menghasilkan video yang tetap cerah walaupun dalam keadaan gelap, tentu saja dengan suara minimum.


Dengan semua ciri ini, tidak hairanlah Xiaomi memanggil Mi 11 'Movie Magic'.

Previous Post Next Post

Contact Form