Berhati-hati! Bug dalam CS: GO Digunakan oleh Peretas untuk Mencuri Data Peribadi

 


Permainan legenda Counter Strike: Global Offensive (CS: GO) secara diam-diam mempunyai lubang keselamatan kritikal yang membolehkan penggodam mengambil alih komputer pengguna dan mencuri data peribadi.

Bug ini ditemui oleh The Secret Club, sebuah kumpulan penggodam topi putih, yang mendapati bahawa penggodam dapat mengeksploitasi celah menggunakan sistem undangan atau undangan Steam.


Sekiranya mangsa mengklik pautan jemputan, penggodam dapat mengambil alih komputer dan menyedari maklumat peribadi dari sesiapa yang menerima undangan tersebut, seperti yang dikutip dari The Verge, Sabtu (17/4/2021).



Lebih buruk lagi, penggodam dapat menyalahgunakan pepijat ini dan menyebarkannya secara automatik, seperti cacing. Oleh itu, mangsa yang dijangkiti dapat menyebarkan pepijat ini kepada rakan mereka yang lain.


Celh dijumpai di enjin permainan Sumber yang dikembangkan oleh Valve. Beberapa permainan popular yang dibuat oleh Valve juga menggunakan enjin ini termasuk CS: GO, Half-Life, Half-Life 2, Garry's Mod, Team Fortress, Left 4 Dead dan Portal.


Beberapa permainan yang menggunakan mesin Source tidak lagi dihantui oleh jurang ini. Tetapi jurang keselamatan ini masih ada dalam CS: GO dan belum ditangani oleh Valve.


Menyelidikinya, seorang penyelidik keselamatan dan ahli The Secret Club bernama Florian melaporkan bug ini kepada Valve pada tahun 2019. Kepada Motherboard, Florian mengatakan bahawa dia menghubungi Valve melalui Hacker One, program bug karunia yang digunakan oleh studio permainan.


Dalam perbualannya dengan Florian, Valve mengklasifikasikan bug itu sebagai 'kritikal' tetapi mereka sebenarnya mengakui lambat untuk bertindak balas terhadap bug tersebut.


"Sejujurnya saya benar-benar kecewa kerana mereka selalu mengabaikan saya," kata Florian kepada Motherboard.


Kewujudan bug yang tidak dapat ditandingi ini tentunya membimbangkan para pemain CS: GO. Walaupun berusia hampir 10 tahun, permainan FPS ini masih merupakan salah satu permainan paling popular di Steam dan salah satu permainan esports terbesar di dunia.

Previous Post Next Post

Contact Form