Cadangan HP Budget Terkini yang Mengoda


Bagi mereka yang mempunyai anggaran budget untuk membeli telefon bimbit baru dari tahun 2021, beberapa model berikut mungkin menjadi alternatif. Baris 2 juta telefon bimbit ini benar-benar segar dari ketuhar.

Berikut adalah pelbagai telefon bimbit baru yang keluar pada bulan Mac 2021:


1. Realme C21 dan C25


Kedua-dua telefon peringkat permulaan ini diramalkan sebagai telefon tahan lama dengan sijil T certificationV Rheinland. Berikut adalah spesifikasi  lengkap untuk Realme C21 dan Realme C25.


Realme C21 mempunyai panel LCD berukuran 6.5 inci dengan resolusi 1.600 x 720 piksel (HD +) dengan nisbah 20: 9 dan reka bentuk takat tetes air. Kedudukan ini menempatkan kamera depan 5 MP.


Sementara di bahagian belakang terdapat tiga kamera yang disertakan dengan lampu kilat. Kamera belakang ini terdiri daripada kamera utama 13 MP, kamera B&W 2 MP dan kamera makro 2 MP.


Realme C21 dikuasakan oleh chipset MediaTek Helio G35 dengan pilihan RAM 3GB dan 4GB. Terdapat dua varian memori dalaman yang ditawarkan, 32GB dan 64GB, dan slot microSD hingga 256GB.


Telefon ini dilengkapi dengan bateri 5,000 mAh yang besar yang boleh bertahan sehingga 47 hari dalam keadaan siap sedia. Bateri besar ini dapat digunakan untuk mengecas peranti lain menggunakan fitur Reverse Charging.


Realme C21 juga dilengkapi dengan sijil TÃœV Rheinland High Reliability yang menjadikan badannya tahan lasak. Realme segera mengujinya dengan menjatuhkan Realme C21 dan berlari di atasnya menggunakan roller skate.


Beberapa ciri lain yang disisipkan Realme pada telefon ini termasuk sensor cap jari belakang, bicu fon kepala 3.5mm, Bluetooth 5.0, dual SIM dan microUSB untuk pengecasan dan sambungan.


Realme C21 menjalankan sistem operasi Android 10 yang dibungkus dengan Realme UI. Telefon ini hadir dalam dua warna yang menarik iaitu Cross Blue dan Cross Black dengan reka bentuk geometri anti cap jari.


Sementara itu, Realme C25 mempunyai spesifikasi yang unggul. Ukuran panel LCD kedua-duanya berukuran 6.5 inci dengan reka bentuk takuk waterdrop dengan resolusi 1600 x 720 (HD +) dengan nisbah 20: 9.


Realme C25 dilengkapi dengan tiga kamera belakang yang terdiri daripada kamera utama 48 MP, kamera B&W 2 MP dan kamera makro 2 MP. Untuk mengambil gambar selfie, terdapat kamera depan 8 MP. Kamera Realme C25 juga dilengkapi dengan ciri-ciri seperti Slow Motion, Chroma Boost, mod Potret dan lain-lain.


Dapurnya lebih hebat dengan chipset MediaTek Helio G70 yang disokong oleh RAM 4GB. Kapasiti memori dalaman yang ditawarkan ialah 64 GB dan 128 GB dengan sokongan microSD hingga 256 GB.


Kapasiti bateri juga lebih besar pada 6.000 mAh dengan sokongan untuk pengecasan pantas 18W dan ciri-ciri seperti AppQuick Freeze dan Super Power Saving Mode. Realme mendakwa bateri ini boleh digunakan untuk bermain permainan Mobile Legends sehingga 10 pusingan.


Sama seperti saudara kandungnya, Realme C25 juga dilengkapi dengan sijil Kebolehpercayaan Tinggi TÃœV Rheinland. Realme C21 melalui 23 peringkat ujian, dari penggunaan sehari-hari dan ujian ekstrim untuk mendapatkan sijil ini.


Realme C25 hadir dalam dua pilihan warna, yakni Water Blue dan Water Grey dengan reka bentuk geometri dalam bentuk garis menegak dan pepenjuru. Telefon ini menjalankan Android 11 dengan antara muka Realme UI 2.0. Fungsi sokongan lain pada telefon ini termasuk sensor cap jari belakang, USB Type-C, Bluetooth 5.0.


Realme C21 dijual dengan varian 3GB / 32GB  dan Varian 4GB / 64GB .


Sementara Realme C25 dijual  dengan varian 4GB / 64GB dan  dan Varian 4GB / 128GB.


2. Xiaomi Redmi Note 10


Redmi Note 10 adalah telefon bimbit dengan layar DotDisplay AMOLED 6,43 inci, dan Snapdragon 678 sebagai otak. Telefon bimbit ini juga merupakan telefon bimbit pertama yang menggunakan sistem Qualcomm pada cip.


Snapdragon 678 mempunyai CPU Octa core Kryo 460 dengan kelajuan jam 2.2 GHz, dan mempunyai pemproses isyarat gambar Spectra 250L, yang menyokong penggunaan tiga kamera hingga resolusi 48MP. Baterinya berkapasiti 5.000 mAh dengan pengecas 33W.


Terdapat empat kamera belakang, yang terdiri daripada kamera utama 48MP, kamera ultrawide 8MP, kamera makro 2MP, dan sensor kedalaman 2MP. Kamera depan mempunyai resolusi 13MP. Dalam video tersebut terdapat juga tambahan ciri baru seperti selang waktu pro dan selang waktu biasa.


Redmi Note 10 boleh didapati dalam warna Onyx Grey, Pebble White dan Lake Green. Sementara Redmi Note 10 Pro hadir dalam pilihan warna Onyx Grey, Glacier Blue, dan Gradient Bronze.


3. Oppo A54


Pengganti Oppo A31 dilancarkan di seluruh dunia di Indonesia. Berikut adalah spesifikasi  untuk Oppo A54 di Indonesia.



Oppo A54 membawa peregangan skrin 6,51 inci dengan resolusi HD + dan kadar penyegaran 60Hz. Dia mengadopsi lubang pukulan dan membuat nisbah layar ke badan mencapai 89.2%.


Sejumlah ciri skrin untuk Reno5 F juga disajikan di telefon ini. Terdapat Sunlight Screen yang menjadikan layar meningkat 14.5% secara automatik sehingga tetap cerah di bawah sinar matahari.


Kemudian Moonlight Screen yang dapat mengurangkan kecerahan layar menjadi 2 nits pada waktu malam sehingga tidak menyilaukan mata anda. Selain itu, AI Smart Backlight dapat mempelajari kebiasaan pengguna untuk menyesuaikan kecerahan skrin mengikut pilihan pengguna.


Dapur menggabungkan cip MediaTek Helio P35 dengan RAM 4GB. Memori dalaman 128 GB yang dapat diperluas dengan microSD hingga 256 GB.


Terdapat tiga kamera tertanam di bahagian belakang. Kamera utama berukuran 13 MP, bersebelahan dengan lensa makro 2 MP dan lensa bokeh 2 MP. Sementara itu, kamera 16 MP perlu dipasang.


Baterinya berkapasiti 5.000 mAh, yang didakwa digunakan untuk menonton YouTube hingga 20 jam. Mempunyai pengecasan pantas 18W yang menjanjikan caj 75% dalam 60 minit.


Oppo A54 mempunyai ketebalan 8.4 mm dan berat 192 gram. Telefon ini mempunyai sijil IPX4, yang bermaksud bahawa ia tahan terhadap percikan air.


Peranti yang masih menjalankan ColorOS 7.2 berdasarkan Android 10, hadir dalam dua varian warna, iaitu Crystal Black dan Starry Blue. 

Previous Post Next Post

Contact Form