Perbandingan Galaxy A52, Oppo Reno5 dan Redmi Note 10 Pro

 


Samsung Galaxy A52, Oppo Reno5 dan Xiaomi Redmi Note 10 Pro adalah telefon bimbit yang menawarkan spesifikasi lengkap dengan harga yang tidak membuat poket berlubang. Sekiranya anda berminat untuk membeli tetapi bingung tentang mana, berikut adalah perbandingan ketiga-tiganya.

Terdapat enam aspek spesifikasi yang dibandingkan , iaitu reka bentuk, skrin, kamera, prestasi, bateri dan ciri. Harapannya adalah untuk memudahkan anda memilih mana yang hendak dibeli ketika masih muda.



Reka bentuk

Galaxy A52, Reno5 dan Redmi Note 10 Pro mempunyai paparan belakang matte. Ini menjadikannya selesa ketika dipegang dan tidak meninggalkan cap jari.


Galaxy A52 menawarkan empat pilihan warna, iaitu hitam, ungu, biru dan putih. Sementara itu, Reno5 mempunyai warna hitam dan kecerunan perak fantasi. Untuk Redmi Note 10 Pro, terdapat tiga pilihan, iaitu glasier biru, gradien gangsa dan kelabu onyx.


Perkara warna memang ada selera. Tetapi jika anda ingin mencari telefon bimbit yang nipis dan ringan, maka Reno adalah pilihannya. Telefon ini mempunyai ketebalan 7.7 mm dan beratnya hanya 171 gram.

Skrin

Ketiga-tiga telefon dilengkapi dengan skrin AMOLED dengan resolusi Full HD +. Oleh itu, ia menyajikan warna yang kaya dan perincian yang sangat baik.


Walau bagaimanapun, Redmi Note 10 Pro unggul dengan kadar penyegaran yang lebih tinggi, iaitu 120 Hz. Sementara itu, Reno5 dan Galaxy A52 mempunyai kadar penyegaran 90Hz.


Tetapi selain itu, kadar penyegaran yang tinggi pada ketiga-tiga telefon ini memberikan pengalaman yang lancar ketika menatal laman web atau bermain permainan.


Untuk ukuran skrin itu sendiri, Redmi Note 10 Pro menawarkan hamparan paling luas 6,67 inci, diikuti oleh Galaxy A52 dengan 6,5 inci. Reno5 yang paling ringkas mempunyai pepenjuru skrin 6.4 inci.


Kamera

Kamera Redmi Note 10 Pro menawarkan spesifikasi yang cukup tinggi. Kamera utama adalah 108 MP, sementara Reno5 dan Galaxy A52 keduanya 64 MP.


Kamera 108 MP mampu menyimpan banyak perincian dalam satu tangkapan. Kelebihannya ialah apabila dipangkas atau diperbesarkan objek tidak akan pecah. Tetapi semakin sering anda menggunakannya, bersiaplah memori simpanan telefon bimbit cepat habis, kerana fail rakaman kamera cukup besar.


Bercakap mengenai kemampuan kamera 64 MP, walaupun ukurannya lebih kecil itu tidak bermaksud gambarnya tidak bagus. Sebenarnya, itu sudah cukup untuk mengabadikan semua saat.


Walaupun dengan bantuan kecerdasan buatan (AI), kamera Reno4 dan Galaxy A52 dapat diandalkan dalam keadaan cahaya rendah. Belum lagi pelbagai ciri yang disediakan oleh Oppo dan Samsung menjadikannya menarik dalam pembuatan kandungan.


Untuk selfie, Oppo menyediakan kamera 44 MP. Sementara Samsung mempunyai kamera depan 32 MP, dan Xiaomi menyediakan kamera selfie 16 MP.


Persembahan

Reno5 dan Galaxy A52 dikuasakan oleh Snapdragon 720G, sementara Redmi Note 10 Pro dikuasakan oleh chipset yang lebih baru, iaitu Snapdragon 732G. Mana yang lebih unggul?


Snapdragon 720G dan 732G mempunyai pangkalan yang sama, iaitu 2x2.3 GHz Kryo 465 Gold Cortex A76 dan 6x1.8 GHz Kryo 465 Silver Cortex A55. Kedua-dua fabrikasi masing-masing 8 nm. Oleh itu, kedua-duanya adalah optimum untuk melakukan tugas harian.


Tetapi ia adalah masalah grafik, Snapdragon 732G agak unggul. Walaupun kedua-duanya menggunakan GPU Adreno 618, chipset ini berjalan pada frekuensi 950 MHz, sementara Snapdragon 720G pada 500 MHz.


Hasilnya, Snapdragon 732G lebih optimum ketika digunakan untuk permainan. Tetapi itu tidak bermaksud Snapdragon 720G lambat dimainkan, terutama bila digabungkan dengan fitur pengoptimuman yang disediakan oleh pengeluar.


Bateri

Kapasiti bateri Redmi Note 10 Pro adalah yang terbesar, iaitu 5,020 mAh. Diikuti oleh Galaxy A52 dengan 4,500 mAh dan Reno5 4,310 mAh.


Walaupun dengan kapasiti Reno5 terendah, Oppo menyediakan ciri pengecasan pantas 50W, menjanjikan 100% hanya dalam 48 minit. Sementara itu, Xiaomi melengkapkan telefon bimbitnya dengan pengecasan pantas 33W, yang menjanjikan penuh 59% dalam 30 minit.


Samsung memberikan pengecasan Galaxy A52 25W yang menjanjikan 50% cas bateri dalam 30 minit.


ciri-ciri

Samsung, Oppo dan Xiaomi menyediakan banyak ciri menarik di telefon bimbit mereka. Tetapi ada satu kelebihan yang dimiliki Galaxy A52 yang tidak dimiliki oleh Reno5 dan Redmi Note 10 Pro.


Pengganti Galaxy A51 mempunyai IP67. Ini bermaksud bahawa telefon ini tahan air pada kedalaman satu meter selama 30 minit. Sementara Reno5 dan Redmi Note 10 Pro hanya tahan percikan.



Adakah anda mempunyai pilihan telefon bimbit mana yang hendak dibeli? 

Previous Post Next Post

Contact Form