5 Petua WhatsApp Berguna untuk Pemilik iPhone

 


WhatsApp adalah salah satu aplikasi yang paling banyak digunakan untuk pengguna iPhone. Kemudahan penggunaan menjadikan aplikasi milik Facebook ini sebagai pilihan utama untuk berkomunikasi dengan keluarga, rakan dan perniagaan.

Oleh itu, jika anda menggunakan aplikasi pemesejan ini, berikut adalah 5 petua WhatsApp yang berguna untuk memaksimumkan keupayaannya:


1. Kunci WhatsApp dengan Face ID atau Touch ID

Sering kali rakan atau keluarga meminjam iPhone, sama ada untuk mengambil gambar, bermain permainan atau mengakses media. Sekiranya WhatsApp anda tidak mahu dibuka, baik sengaja atau tidak, ada baiknya anda mengaktifkan fungsi ujian dengan Face ID atau Touch ID.



Untuk menyiapkannya, berikut adalah langkah-langkahnya:


- Buka WhatsApp

- Ketik Tetapan

- Pilih Akaun

- Tekan Privasi

- Pilih Kunci Skrin

- Pada Memerlukan ID Wajah / ID Sentuh, geser suis ke kanan untuk mengaktifkan

- Kemudian anda hanya perlu memilih pilihan jangka masa yang ada



2. Redamkan Sembang Kumpulan

Kesal dengan banyak pemberitahuan dari kumpulan sembang WhatsApp yang begitu aktif? Berehatlah sekarang kerana anda boleh 'mendedahkan' sembang kumpulan di WhatsApp.


Kaedahnya mudah, anda hanya perlu meluncur ke kiri perbualan yang anda mahu bisu. Tekan ikon tiga titik (Lagi) kemudian pilih pilihan Bisukan, diikuti dengan durasinya. Sekiranya anda tidak mahu diganggu selamanya, pilih Sentiasa.



3. Sembunyikan Terakhir Terlihat di WhatsApp

Tidak mahu ada yang melihat atau mengetahui bila kali terakhir anda membuka WhatsApp? Hanya sembunyikannya, inilah caranya:


- Ketik Tetapan

- Tekan Akaun

- Pilih Privasi

- Ketik Terakhir Dilihat

- Pilih pilihan yang ada. Sekiranya anda ingin berhubung, pilihlah Kenalan Saya. Sekiranya anda tidak mahu semua orang tahu, tekan pilihan Tiada siapa


4. Sembunyikan Kandungan Mesej dalam Pemberitahuan

Pemberitahuan WhatsApp memaparkan gambaran keseluruhan ringkas mengenai kandungan mesej. Sekiranya anda tidak mahu orang lain membacanya semasa berada di skrin, mungkin menyembunyikannya. Sehingga pemberitahuan itu hanya akan memaparkan nama pengirim.


Kaedahnya adalah seperti berikut:

- Buka Tetapan

- Pilih Pemberitahuan

- Dalam pilihan Tunjukkan Pratonton, geser butang ke kiri



5. Kosongkan ruang simpanan

Tanpa menyedarinya, kandungan mesej WhatsApp sering memakan ruang simpanan iPhone. Untuk memperbesar ada cara mudah.


- Buka Tetapan

- Pilih Penyimpanan dan Data

- Tekan Urus Storan


WhatsApp akan memaparkan fail yang berukuran lebih besar dari 5 MB. Pilih dan hapus kandungan yang tidak perlu anda simpan.


Anda juga dapat melihat kandungan berdasarkan perbualan. Cukup pilih sembang yang anda mahu hapuskan kandungannya. Kemudian pilih dan hapus kandungan yang tidak mahu disimpan.

5 Petua WhatsApp Berguna untuk Pemilik iPhone 5 Petua WhatsApp Berguna untuk Pemilik iPhone Reviewed by thecekodok on 4:44:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.