Jeff Bezos Menjadi Orang Terkaya di Dunia Lagi, Wangnya USD 177 bilion!


 Jeff Bezos sekali lagi telah dinobatkan sebagai orang terkaya di dunia mengikut senarai jutawan Forbes. Pengasas Amazon mempunyai kekayaan peribadi USD 177 bilion !

Sementara itu, di tempat kedua adalah CEO SpaceX dan Tesla Elon Musk dengan jumlah kekayaan USD 151 bilion . Kedua-duanya memang pernah bertanding untuk kedudukan teratas beberapa kali tahun ini.


Secara keseluruhan, jutawan di seluruh dunia memiliki kekayaan keseluruhan USD 13.1 trilion, meningkat daripada USD 8 trilion tahun lalu. Bilangan jutawan di dunia juga meningkat semasa pandemi menjadi 2.755 orang.



"Yang sangat, sangat kaya semakin kaya, lebih kaya," kata Ketua Pegawai Kandungan Forbes, Randall Lane kepada Reuters.


Sementara itu, beberapa tokoh teknologi mengisi senarai 10 orang terkaya di dunia. Di tempat keempat adalah Bill Gates Microsoft dengan kekayaan USD 124 bilion. Gates sebelum ini mendahului senarai ini selama 24 tahun.


Ketua Pegawai Eksekutif Facebook Mark Zuckerberg berada di tempat kelima dengan kekayaan USD 97 bilion. Sementara itu, pengasas bersama Oracle, Larry Ellison berada di kedudukan ketujuh dengan kekayaan USD 93 bilion.


Dua pengasas bersama Google, Larry Page dan Sergey Brin, berada di tempat kelapan dan kesembilan, dengan nilai bersih masing-masing $ 91.5 bilion dan $ 89 bilion.


Di samping itu, CEO aplikasi temu janji Bumble Whitney Wolfe Herd masuk dalam senarai jutawan dunia untuk pertama kalinya. Dia sebelumnya dinobatkan oleh Forbes sebagai jutawan wanita termuda di dunia setelah membawa Bumble ke lantai.


Kembali ke Bezos, dia pertama kali menduduki tempat teratas dalam senarai orang terkaya di dunia pada tahun 2018 apabila kekayaannya berjumlah $ 160 bilion. Kekayaannya meningkat tahun ini setelah wabak itu, mendorong banyak orang untuk bergantung pada Amazon untuk membeli-belah dalam talian.


Pada suku keempat tahun 2020, jumlah penjualan Amazon meningkat 44% dari tahun ke tahun menjadi USD 125.6 bilion. Bezos sendiri telah mengumumkan bahawa dia akan mengundurkan diri dari jawatannya sebagai CEO Amazon tahun ini dan akan digantikan oleh Andy Jassy.


Bekas isteri Bezos, Mackenzie Scott, juga termasuk dalam senarai orang terkaya di dunia. Sebagai salah satu pemegang saham terbesar Amazon, Scott mempunyai nilai bersih USD 53 bilion dan berada di kedudukan ke-22.

Jeff Bezos Menjadi Orang Terkaya di Dunia Lagi, Wangnya USD 177 bilion! Jeff Bezos Menjadi Orang Terkaya di Dunia Lagi, Wangnya USD 177 bilion! Reviewed by thecekodok on 4:24:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.