Tersentuh, Iklan Vaksin Google ditonton 10 Juta Kali

 


Sekiranya iklan biasanya dianggap menjengkelkan, iklan ini menyukainya kerana mesejnya ringkas tetapi sangat menyentuh hati. Video iklan Google mengenai vaksin ini telah dilihat lebih dari 10 juta kali.

Google berusaha menghiburkan netizen di tengah-tengah situasi pandemik yang belum selesai dengan membayangkan jika kita dapat melakukan perkara yang disukai seperti sebelumnya, seperti hari-hari sebelum wabak COVID-19 melanda.


Dalam video YouTube berdurasi satu minit ini, Google mendorong orang ramai untuk kembali melakukan perkara yang mereka sukai (Kembali kepada perkara yang anda sukai) dengan ilustrasi menggunakan carian Google.



Dilihat  video ini kini menarik lebih daripada 10 juta tontonan. Iklan dimulakan dengan serangkaian istilah carian yang digunakan banyak orang pada awal pandemi, mulai dari "karantina", "jarak sosial", "penguncian" hingga "pembatasan perjalanan".


Selepas itu, carian beralih dari "seluar keringat" ke "seluar" sahaja, dan "jam gembira maya" yang dijadualkan beralih ke pemberitahuan kalendar "jam gembira" sebenarnya aka bertemu secara langsung dengan rakan-rakan.


Begitu juga, pelbagai peristiwa lain yang berlaku hampir sepanjang wabak ini digambarkan secara beransur-ansur mulai menormalkan dan dapat dilakukan dengan segera dengan menghapus kata "maya" dalam kata kunci carian.


Selain itu, juga dijelaskan bahawa lokasi teater di Peta Google telah berubah dari "ditutup sementara" menjadi "terbuka" (terbuka). Penggambaran ini juga disokong oleh latar muzik yang tidak kurang beremosi. Muzik yang pada awalnya suram dan suram pada awal pandemi menjadi lebih cerah sebelum akhirnya mendarat pada perihal ketika orang mencari "vaksin covid dekat saya" (vaksin covid dekat saya)


"Walaupun masih ada banyak ketidakpastian di masa depan, vaksin memberi kita alasan harapan," kata Google dalam keterangan video tersebut.


"Apabila vaksin semakin tersedia, anda mungkin mempunyai pertanyaan. Cari 'vaksin covid' untuk mendapatkan fakta mengenainya," lanjutnya.


Iklan ini mendapat banyak pujian di ruangan komen kerana penyampaian itu dianggap sangat kreatif dan bergerak. Video itu juga banyak dikongsi oleh pengguna Twitter yang terkesan dengan iklan vaksin Google.

Tersentuh, Iklan Vaksin Google ditonton 10 Juta Kali Tersentuh, Iklan Vaksin Google ditonton 10 Juta Kali Reviewed by thecekodok on 4:23:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.