Telegram Akan Melancarkan Ciri Panggilan Video Berkumpulan, Bilakah?

 


Setelah sekian lama menunggu, Telegram pasti akan melancarkan ciri panggilan video kumpulan pada bulan Mei. Perkara ini diumumkan secara langsung oleh pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Telegram Pavel Durov.

Telegram pertama kali mengumumkan ciri ini pada April 2020 dan merancang untuk melancarkannya pada tahun yang sama. Sayangnya rancangan ini tidak dapat dilaksanakan, tetapi mereka berjaya melancarkan panggilan video dua hala pada bulan Ogos 2020.


Dalam pengumuman yang disiarkan di saluran Telegramnya, Durov mengatakan bahawa ciri panggilan video kumpulan itu akan mempunyai ciri pelengkap yang dapat membuatnya bersaing dengan Zoom atau Google Meet.



"Perkongsian skrin, enkripsi, pembatalan kebisingan, sokongan desktop dan tablet - semua yang anda harapkan dari alat persidangan video moden, tetapi dengan antara muka, kelajuan dan enkripsi tahap Telegram," kata Durov, seperti dikutip oleh The Verge, Khamis (29/4) / 2021).


Telegram sudah menawarkan enkripsi end-to-end untuk panggilan video dua hala yang mereka lancarkan tahun lalu. Tetapi Durov tidak secara eksplisit mengatakan sama ada panggilan video masa depan kumpulan itu akan dilindungi dengan penyulitan hujung-ke-hujung.


Sekiranya anda benar-benar ingin bersaing dengan Zoom dari segi keselamatan, Telegram juga harus menawarkan enkripsi dari hujung ke hujung. Ketika pertama kali mengumumkan fitur panggilan video kumpulan itu, Durov menyentuh Zoom beberapa kali, yang tahun lalu dilanda masalah keselamatan dan privasi.


Semasa wabak, Telegram berjaya berkembang dengan ketara. Berkat dasar privasi baru WhatsApp yang kontroversial, Telegram berjaya memperoleh banyak pengguna baru dan kini mempunyai lebih dari 500 juta pengguna.

Telegram Akan Melancarkan Ciri Panggilan Video Berkumpulan, Bilakah? Telegram Akan Melancarkan Ciri Panggilan Video Berkumpulan, Bilakah? Reviewed by thecekodok on 3:49:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.