Xiaomi Membongkar Kandungan Redmi Note 10 Series


 Xiaomi kembali melakukan sesi teardown yang dilakukan hampir melalui persidangan video. Kali ini giliran Redmi Note 10 dan Redmi Note 10 Pro dikulit. Seperti apa?

Sesi penurunan ini dikendalikan oleh Jurutera Sokongan Teknikal Senior Xiaomi . Sebelum memulakan, dia mengingatkan bahawa proses mengambil telefon bimbit seperti ini hanya harus dilakukan oleh orang yang berpengalaman untuk mengelakkan kerosakan kekal ketika dipasang kembali.


Woro dimulakan dengan membongkar Redmi Note 10. Sebelum dibongkar, peranti ini dipanaskan dengan suhu 75-80 darjah Celsius selama 3-4 minit supaya pelekat pada penutup belakang dapat dikeluarkan dengan mudah. Selepas itu, penutup dikeluarkan menggunakan cawan sedutan.



Sebaik sahaja penutupnya diangkat, Woro segera melepaskan 16 baut di bahagian atas dan bawah telefon bimbit untuk melepaskan bingkai tengah dan membuka akses ke papan utama. Rangka tengah ini adalah trim yang mengelilingi sisi telefon dan diperbuat daripada plastik.


Butang kuasa yang berfungsi sebagai sensor cap jari terlepas, begitu juga antena Wi-Fi dan GPS, setelah bingkai tengah diangkat. Di bawahnya terdapat penutup lensa kamera yang terpisah dari bingkai tengah.


Empat kamera belakang yang digunakan oleh Redmi Note 10 disusun secara berasingan, tidak disatukan dalam satu modul. Kamera ini terdiri daripada kamera utama 48 MP, kamera ultrawide 8 MP, kamera makro 2 MP dan sensor kedalaman 2 MP.


Setelah semua langkah ini akhirnya tiba di papan utama menunjukkan Snapdragon 678 system-on-chip (SoC) yang digunakan oleh Redmi Note 10.


"Di sini ada mekanisme untuk mengurangkan panas menggunakan thermal paste, jadi chipset itu sendiri ditutup dengan pasta termal dan kemudian pelindung, maka badan telefon bimbit digunakan untuk mengurangkan panas," jelas Woro di Redmi Note 10 Series acara teardown, Khamis. (29/4/2021).


Redmi Note 10 mempunyai dua pembesar suara yang diletakkan di bahagian atas dan bawah telefon. Selain dari pembesar suara, sub-papan telefon bimbit juga dihuni oleh bicu fon kepala 3.5 mm dan port USB-C yang dilengkapi dengan getah untuk mengelakkan masuknya habuk dan percikan air.


Di bahagian ini juga terdapat motor linier yang memberikan maklum balas haptik ketika layar ditekan. Bateri Redmi Note 10 dengan kapasiti 5,000 mAh dan disokong oleh pengecasan pantas 33W juga diangkat dengan cara yang agak rumit kerana mempunyai pelekat tambahan.


Selepas itu Woro beralih ke Redmi Note 10 Pro. Proses penyediaan sebelum pembongkarannya sama dengan saudara kandungnya, yang mesti dipanaskan terlebih dahulu sebelum menanggalkan penutup belakang menggunakan cawan sedutan.


Penutup belakang Redmi Note 10 Pro menggunakan bahan kaca, sementara versi biasa menggunakan plastik. Setelah melepaskan penutup belakang, Woro mula melepaskan 17 skru untuk memisahkan kerangka tengah.


Redmi Note 10 Pro juga dilengkapi dengan ciri NFC di bingkai tengah. Kedudukan antena NFC tepat di sebelah kamera belakang, jadi jika anda ingin melekatkan kad wang elektronik, lebih baik berada di sana.


"Ramai pengguna kami yang belum tahu belum mengetahui kedudukan NFC. Jadi kedudukannya di sebelah kamera. Jadi jika anda mengetuknya di bahagian bawah, ia mungkin kurang sensitif," kata Woro.


Tidak seperti versi biasa, penutup kamera belakang Redmi Note 10 Pro disatukan ke bingkai tengah. Paparannya cukup menonjol untuk menampung sensor kamera utama 108 MP yang cukup tebal. Kamera utama ini disertakan dengan kamera ultrawide 8 MP, kamera makro 5 MP, dan sensor kedalaman 2 MP.


Setelah melepaskan beberapa penyambung, Woro tiba di papan utama. Di sini dijumpai SoC Snapdragon 732G. Sama seperti saudara kandungnya, Redmi Note 10 Pro juga bergantung pada pasta termal untuk menyejukkan peranti.


Selanjutnya, bahagian yang dibongkar adalah bahagian bawah yang diisi dengan pembesar suara, dan sub-papan yang diisi dengan USB-C dan beberapa penyambung. Redmi Note 10 Pro juga mempunyai pembesar suara di bahagian atas yang berfungsi sebagai penerima untuk menerima panggilan telefon.


Bahagian terakhir yang akan dilepaskan adalah bateri dengan kapasiti 5,020 mAh yang disokong oleh pengecasan pantas 33W. Pengecas 33W juga disertakan dalam kotak penjualan, jadi anda tidak perlu lagi mencari pengecas di bahagian luar.

Previous Post Next Post

Contact Form